Lomalla ajattelin ottaa rennosti ja unohtaa somen |
Lomamatkani ollessa tuloillaan, päätin jo ennen sitä aloittaa somettoman elämän ja kokeilla
kuinka myyntimies pärjää ilman somea. Päätin olla ennalta määrittelemättömän
ajan ilman LinkedIniä, Twitteriä, Facebookia tai
muita vastaavia ja samalla pyrin myös rajoittamaan omaa sähköpostin käyttöäni
aivan minimiin eli käytännössä luin kyllä meilejäni, mutta vastaamisen sijaan
soitin aina lähettäjälle. Muutenkin tavoitteeni oli lisätä henkilökohtaista
kontaktointia ja tapaamisia sekä ennen lomaani, että sen jälkeen.
Listaan
aluksi positiiviset kokemukseni somettomasta ajastani:
- Asiakkaat ja kaverit, jotka tiesivät kokeilustani, soittivat minulle
- Moni sähköpostia minulle lähettänyt yllättyi selvästi positiivisesti, kun soitin postin saatuani varsin pikaisesti lähettäjälle
- Tapasin paljon tavallista enemmän ihmisiä henkilökohtaisesti ja kävin monta hyvää keskustelua
- Otin asioita rennommin ja toimin hitaammalla sykkeellä
Mutta
oli elämässä ilman somea myös selkeitä epäkohtia:
- Vietin aivan liian paljon aikaa puhelimessa - myös lomani aikana
- Jäin uutisvirrassa valtamedian varaan ja minusta tuntui, etten ole aivan kiinni ajankohtaisissa asioissa
- Kaipasin LinkedInin ja Twitterin keskusteluja
- En muistanut kaverini syntymäpäivää
- Menetin todennäköisesti yhden työtarjouksen, kun en vastannut LinkedInin kautta tulleeseen yhteydenottoon
Tällainen
oli oma pieni henkilökohtainen ihmiskokeeni. Koska en etukäteen asettanut mitään
tiettyä kestoa kokeilulleni, päätin lopettaa sen heti, kun tuo viimeinen
epäkohta valkeni minulle. Enää ei tuntunut hyvältä eikä oikealta jatkaa
somettomuutta, vaan tuntui pikemminkin tyhmältä, että edes kokeilin – harmitti.
Yhteenvetona
voin todeta (kuten olen jo monesti aiemminkin todennut): huippumyyjä ei tänä
päivänä voi olla poissa somesta, jos haluaa tehdä tulosta ja pärjätä. Toisaalta
puhelin ja henkilökohtainen tapaaminen ovat selvästi edelleen myyntityössä
arvossaan tai ehkäpä ne ovat jopa somen myötä nostaneet arvostustaan.
Myyjän
henkilökohtainen kontaktointi, asiakkaan kuunteleminen ja ratkaisun näin
löytyminen asiakkaan ongelmaan ovat mainio lähtökohta aidosti molempia
osapuolia hyödyttävälle yhteistyölle. Näin myyjällä on siis mahdollisuus
rakentaa pitkäkestoisempaa yhteistyötä ja tehdä samalla parempaa tulosta. Myyjänä
en enää voi elää ilman somea, enkä usko, että kenenkään myyjän kannattaa
sitä edes yrittää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.