keskiviikko 18. tammikuuta 2017

Myyjä ilman somea


Lomalla ajattelin ottaa rennosti ja unohtaa somen

Lomamatkani ollessa tuloillaan, päätin jo ennen sitä aloittaa somettoman elämän ja kokeilla kuinka myyntimies pärjää ilman somea. Päätin olla ennalta määrittelemättömän ajan ilman LinkedIniä, Twitteriä, Facebookia tai muita vastaavia ja samalla pyrin myös rajoittamaan omaa sähköpostin käyttöäni aivan minimiin eli käytännössä luin kyllä meilejäni, mutta vastaamisen sijaan soitin aina lähettäjälle. Muutenkin tavoitteeni oli lisätä henkilökohtaista kontaktointia ja tapaamisia sekä ennen lomaani, että sen jälkeen.

Listaan aluksi positiiviset kokemukseni somettomasta ajastani:


  • Asiakkaat ja kaverit, jotka tiesivät kokeilustani, soittivat minulle
  • Moni sähköpostia minulle lähettänyt yllättyi selvästi positiivisesti, kun soitin postin saatuani varsin pikaisesti lähettäjälle
  • Tapasin paljon tavallista enemmän ihmisiä henkilökohtaisesti ja kävin monta hyvää keskustelua
  • Otin asioita rennommin ja toimin hitaammalla sykkeellä


Mutta oli elämässä ilman somea myös selkeitä epäkohtia:


  • Vietin aivan liian paljon aikaa puhelimessa - myös lomani aikana
  • Jäin uutisvirrassa valtamedian varaan ja minusta tuntui, etten ole aivan kiinni ajankohtaisissa asioissa
  • Kaipasin LinkedInin ja Twitterin keskusteluja
  • En muistanut kaverini syntymäpäivää
  • Menetin todennäköisesti yhden työtarjouksen, kun en vastannut LinkedInin kautta tulleeseen yhteydenottoon


Tällainen oli oma pieni henkilökohtainen ihmiskokeeni. Koska en etukäteen asettanut mitään tiettyä kestoa kokeilulleni, päätin lopettaa sen heti, kun tuo viimeinen epäkohta valkeni minulle. Enää ei tuntunut hyvältä eikä oikealta jatkaa somettomuutta, vaan tuntui pikemminkin tyhmältä, että edes kokeilin – harmitti.

Yhteenvetona voin todeta (kuten olen jo monesti aiemminkin todennut): huippumyyjä ei tänä päivänä voi olla poissa somesta, jos haluaa tehdä tulosta ja pärjätä. Toisaalta puhelin ja henkilökohtainen tapaaminen ovat selvästi edelleen myyntityössä arvossaan tai ehkäpä ne ovat jopa somen myötä nostaneet arvostustaan.

Myyjän henkilökohtainen kontaktointi, asiakkaan kuunteleminen ja ratkaisun näin löytyminen asiakkaan ongelmaan ovat mainio lähtökohta aidosti molempia osapuolia hyödyttävälle yhteistyölle. Näin myyjällä on siis mahdollisuus rakentaa pitkäkestoisempaa yhteistyötä ja tehdä samalla parempaa tulosta. Myyjänä en enää voi elää ilman somea, enkä usko, että kenenkään myyjän kannattaa sitä edes yrittää.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.