Tarvitsin taannoin uudelle, aloittavalle yhtiölle ostettua palvelua, joten päätin lähestyä neljää alan toimijaa tarjouspyynnöllä.
Ensimmäisenä menin ison valtakunnallisen yhtiön kotisivuille, kutsun sitä tässä nimellä ISO F.
Yrityksen kotisivuilta onnistuin tilaamaan tarjouksen helposti chat
-palvelun kautta. Tarjous oli selkeästi bulkkitarjous, jossa yksilöiviä
rivejä oli nimen ja osoitteen lisäksi ainoastaan kaksi. Hinta oli
esitetty tavalla, jonka ei mahdollistanut minulle laskea tarkkaa
lopullista hintaa. ISO F ei vakuuttanut toiminnallaan.
Toisena pyysin tarjouksen pieneltä kotimaiselta toimijalta, jonka nimi olkoon tässä vaikkapa MM.
Yrityksessä toimii alalla hyvin tunnettu someaktiivi, joka kuuluu myös
omaan verkostooni. Pyysin siis häneltä tarjousta suoraan Facebookin
Messengerin kautta. Tarjousta ei koskaan tullut, enkä myyntimiehenä
periaatteesta kysy asiaa toistamiseen. MM:n someaktiivi ei siis antanut
kovin vakuuttavaa kuvaa toiminnastaan, eikä arvostukseni hänen
postauksiinsa tai hänen edustamaansa yritykseen ainakaan noussut tämän johdosta.
Kolmanneksi menin suuren monikansallisen yhtiön kotisivuille, kutsun sitä tässä nimellä AT.
Yrityksen kotisivuilla oli toimiva chat -palvelu ja asiakaspalvelijan
kanssa juttu kulki hyvin siihen asti, kunnes pyysin tarjousta. Tarjousta
varten piti olla y-tunnus, muuten tarjousta ei voinut saada. Siis
HÄH?!! Tarjousta ei saa ilman y-tunnusta!!! Ymmärrän tämän kyllä, jos
kyse on sopimuksesta, mutta että tarjouksen edellytys
on y-tunnus? No, kaivelin esiin yrityksen y-tunnuksen (tuskin kovin moni
muukaan muistaa ulkoa työnantajansa y-tunnuksen) ja sain lopulta
tarjouksen. Tarjous oli aivan bulkkitarjous, jossa hinta oli esitetty
hieman epämääräisesti, mutta josta pystyi kuitenkin laskemaan, että
hinta oli aloittavalle yritykselle melko korkea.
Neljänneksi otin luurin käteen ja soitin kaverilleni Jounille, joka
toimii suuren kansainvälisen yhtiön (kutsutaan sitä nimellä B) myyntitehtävissä. Jouni kuunteli ongelmani ja teki heti puhelun aikana tarjouksen, joka oli sekä edullinen, että sisällöltään paras. Ei ollut tämän jälkeen vaikea päättää mistä palvelu ostettaisiin.
Asiakkaan ongelmaan löytyi ratkaisu, jollaista asiakas oli etsimässä – hinnalla, jonka asiakas saattoi hyväksyä hyvillä mielin.
Kyllä myyntimies on tämän casen selkeä voittaja!
MyyntiReino kertoo tässä blogissaan tositapahtumiin perustuvia tarinoita myyntimiesten matkoilta yli 40 vuoden ajalta. MyyntiReinon mukana pääset värikkäälle ja vaiherikkaalle matkalle ympäri Suomen - ja vähän ulkomaillekin. Tarinat on kirjoitettu muistelumielessä, mutta silti niistä voi myös oppia jotakin, jos niin haluaa. Toivottavasti viihdyt MyyntiReinon matkassa.
keskiviikko 3. huhtikuuta 2019
Ostaminen pitää tehdä asiakkaalle helpoksi
MyyntiReino on pitkän linjan ja wanhan koulukunnan ammatistaan ylpeä kauppamies, joka on kiertänyt kauppaamassa kaikenlaista tavaraa ja palvelua ympäri Suomen vuodesta 1982 alkaen.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.