Olin mukana eräässä tapahtumassa, jossa tapahtuman järjestäjä suositteli osallistujille aktiivista verkottoitumista LinkedIn:in kautta sekä paikalla olevien henkilöiden tapaamisia tietyn sovellluksen kautta varattavilla lyhyillä treffeillä tapahtuman tauoilla.
Myös LinkedIn antaa mahdollisuuden nähdä ketä omaan verkostooni kuuluvaa henkilöä on paikalla, mikäli he ovat kytkeneet sovelluksessa oman näkyvyytensä päälle. Katsoinkin, heti tilaisuuteen saapuessani, ketä verkostooni kuuluvia ihmisiä tapahtumassa on paikalla.
Ilokseni huomasin, että paikalla oli Masi (nimi muutettu). Masin edustaman yhtiön palvelut olivat juuri tällä hetkellä oman hankintalistani ykkösprioriteettina. Ajattelin, että nyt olisi viimein mahdollisuus yhteistyöhön. Olimme Masin kanssa keskustelleet useaan otteeseen muista asioista Linkedinissä ja monesta asiasta tunnuimme olevan aika samoilla linjoilla. Minusta tuntui, että jopa tunsin Masin aika hyvin. Nyt ajattelin nostaa panoksia ja ryhtyä yhteistyöhön.
Tapahtuman tauolla katselin ympärilleni ja hain Masia katseellani. Olin jo luovuttaa, kun hän käveli vastaani ravintolan käytävällä. Hän ei huomannut minua, joten riensin hänen luokseen käsi ojossa: ”Terve Masi. Mä olen MyyntiReino”.
Huomasin, että hänellä löi hetken ns.tyhjää. Sitten hänen ilmeensä kirkastui: ”Ai joo. No, terve, terve. Mitäpä Sinä?”
Varmistin
hänelle vielä, että olimme siis tuttuja ainoastaan LinkedIni
n
kautta emmekä olleeet koskaan livenä tavanneet. Viittasin samalla useisiin käymiimme keskusteluihin. Masi
vältteli katsettani, ei paljon puhunut ja vaikutti poissaolevalta.
Juuri kun ajattelin ryhtyä kysymään mahdollisesta yhteistyöstä,
hän katsahti olkani yli ja sanoi: ”Sorry, mutta nyt pitää mennä
– tuolla on mun asiakkaani.”
Jäin vähän hölmönä tuijottamaan hänen peräänsä, kun hän kiirehti kättelemään erästä tunnettua mediapersoonaa. Tapahtuman aikana en enää nähnyt Masia, joten hän lienee lähtenyt tämän asiakkaansa kanssa jonnekin.
En siis koskaan saanut sanottua Masille, että kaupat olisin hänen edustamansa yrityksen palveluista halunnut tehdä. Päädyin lopulta osamaan palvelut ihan toiselta yritykseltä, josta sain ne vieläpä jonkin verran halvemmalla.
Myyntimiehen kannattaa aina muistaa, että jokainen kohtaaminen voi olla kaupan paikka. Kun asiakas on ns. ”ostohousut jalassa” ei häntä voi jättää huomioimatta ja kiirehtiä muualle paremman kaupan toivossa.
Siinä voi pahimmassa tapauksessa jäädä luu käteen eli ettei saa kauppaa kummaltakaan asiakkaalta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.