Otsikon lauseen: "Myynti on kamalan vaikeeta!", totesi minulle eräs kokenut yrittäjä.
Kun
tiedustelin, että mikä siinä on hänelle niin vaikeata, niin sain
vastaukseksi, että hänestä se tuntui epämukavalta tyrkyttämiseltä. Hän ei halunnut olla se, joka tyrkyttää omaa tuotettaan ihmisille, jotka eivät ole sitä häneltä kysyneet.
Keskustelimme
pitkään aiheesta ja hänen ajatuksistaan myynnistä.
Lopulta sain hänet ymmärtämään, mistä myynnissä on pohjimmiltaan kyse:
Myynti on asiakkaan auttamista. Myyjähän ratkaisee tuotteellaan tai
palvelullaan ongelman, jota asiakas ei välttämättä ole vielä itse edes tiedostanut eikä ole välttämättä edes ymmärtänyt, että jotain parempaa olisi hänelle tarjolla.
Tämän ajatusmallin tajutessaan yrittäjä huomasi itsekin
asenteensa myyntiin hieman muuttuvan: "Enhän mä halua tyrkyttää mitään, mutta
kyllähän mä asiakkaitani haluan auttaa - varsinkin, jos mä itse siitä samalla jotain nettoan."
Myynti ei ole
vaikeata, ellei myyjä itse tee siitä sellaista.
Myyjähän on asiakkaalle pelastavan ratkaisun tuoja, joka helpottaa asiakkaan elämää ja/tai auttaa häntä menestymään paremmin.
Kiitoksena tästä asiakas maksaa
myyjän laskun ajoissa ja vieläpä ihan mielellään.
Kyllä myynti on ihan parasta - ainakin näin MyyntiReinon vinkkelistä katsottuna.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.