Myyjälle on tärkeätä selvittää miksi kauppa hävittiin, jotta hävitystä kaupasta voi halutessaan jotain oppia. Usein asiakas kertoo perustelut kysyttäessä. Eivät tosin kaikki. Jotkut vain häviävät ja ghoustaavat myyjän.
Ensimmäisen kerran, yli 40 vuotisen myyntiurani aikana, eräs asiakas soitti itse minulle kertoakseen miksi hänen edustamansa yritys ei voinut lähteä yhteistyöhön. Hänellä oli hyvät perustelut ja ymmärsin häntä. Tällä oma-aloitteisuudellaan tämä henkilö jätti minuun lähtemättömän vaikutuksen.
Juuri näin positiivisia mielikuvia yrityksestä rakennetaan: ei jätetä myyjää roikkumaan, vaan kiitetään tarjouksesta, kerrotaan faktat päätökselle ja sanotaan kauniisti kiitos, mutta ei kiitos.
Tästä puhelusta jäi hyvä mieli, vaikka hävisinkin kaupan. Arvostan tällaista suoraselkäistä toimintaa - ja sitä, että asiakas ennätti soittamaan ennen MyyntiReinoa. Se ei todellakaan ole tavallista.
MyyntiReino kertoo tässä blogissaan tositapahtumiin perustuvia tarinoita myyntimiesten matkoilta yli 40 vuoden ajalta. MyyntiReinon mukana pääset värikkäälle ja vaiherikkaalle matkalle ympäri Suomen - ja vähän ulkomaillekin. Tarinat on kirjoitettu muistelumielessä, mutta silti niistä voi myös oppia jotakin, jos niin haluaa. Toivottavasti viihdyt MyyntiReinon matkassa.
maanantai 30. tammikuuta 2023
Kiitos, mutta ei kiitos
Jokainen myyjä joutuu usein kohtaamaan torjutuksi tulemisen. Yksikään myyjä ei voi aina saada kaikkia tarjouksiaan clousattua kaupaksi.
MyyntiReino on pitkän linjan ja wanhan koulukunnan ammatistaan ylpeä kauppamies, joka on kiertänyt kauppaamassa kaikenlaista tavaraa ja palvelua ympäri Suomen vuodesta 1982 alkaen.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.