perjantai 2. joulukuuta 2016

Kateus ei kuulu huippumyyjän ominaisuuksiin

Kauppakeskuksen joulukuusi


Kävelin taannoin erään suuren kauppakeskuksen käytävällä, kun kuulin takaani huudettavan nimeäni. Kun käännyin, seisoi edessäni pitkäaikainen asiakkaani, nyt jo vuosia eläkkeellä ollut, keskisuuren yrityksen talousjohtaja, Pekka. Lämpimien tervehdysten jälkeen, päätimme siirtyä yhdessä hetkeksi rauhallisempaan paikkaan kahvikupposelle muistelemaan menneitä vuosia sekä pitkää yhteistyötämme.

Kahvilan pöydässä istuessamme, Pekka kertoi minulle muistelleensa usein yhteistyötämme ja yhteisiä tapaamisiamme. Me olemme vuosien yhteistyön aikana ehtineet istua monesti niin kahvilla, syömässä kuin kaljallakin. Pekka kertoi muistelleensa minua usein lämmöllä, koska olin auttanut häntä monissa (ihan yhteistyömme ulkopuolisissa) asioissa: olin auttanut häntä mm. löytämään yritykseensä lisää myyntimiehiä, laskuttajan sekä monia yhteistyökumppaneita liiketoiminnan eri aloilta. Olin myös auttanut hänen poikaansa löytämään opiskelupaikkakunnalta vuokra-asunnon sekä saamaan osa-aikatöitä. 

Pekka oli selvästi kiitollinen minulle, koska olin omalta osaltani mahdollistanut hänen yrityksensä menestyksen. Olin syvästi liikuttunut hänen kiitollisuudestaan - omasta mielestäni olin tehnyt vain sen, mitä hyvän myyjän tuleekin tehdä: Auttanut asiakastani menestymään. Oli hienoa havaita, että Pekka oli tämän huomioinut ja selvästi myös arvosti tekemääni työtä. Meistä oli yhteistyömme kestäessä tullut Pekan kanssa myös jo ihan hyviä kavereitakin. Pekka olikin useasti vaihtanut yrityksensä asiakkuuden minun perässäni vaihtaessani kilpailijalle töihin. 

Asiakkaan menestys sataa yleensä aina myös myyjän laariin. Yhteistyö ja kateus eivät sovi samaan lauseeseen. Kun asiakas menestyy, niin hyvässä yhteistyössä myös myyjä menestyy. Antamalla asiakkaalle halvan hinnan sijaan muita syitä jatkaa ja syventää yhteistyötä, myyjäkin voittaa aina asiakkaan menestyessä. Poistamalla asiakkaan mieltä vaivaavia asioita, myyjä voi auttaa asiakastaan keskittymään täysillä omaan liiketoimintaansa ja menestymään. Myyjä ei saa olla kateellinen asiakkaansa menetyksestä. 

Kateellinen myyntimies ei kovin pitkään pärjää, sillä myynnissä pitää osata ajatella asiakkaan etua ja tehdä töitä tämän eteen. Myynnin tärkein tehtävä on löytää asiakkaalle paras ratkaisu ja auttaa asiakasta menestymään.  

Jonkun ajattelijan sanoin: ”Menestys tulee ennen työtä vain sanakirjassa".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.