Olin
vuokrajohtajana pienessä yrityksessä ja vastuullani oli yrityksen myynti &
markkinointi. Koska yrityksen ilme tarvitsi mielestäni kohennusta ja
markkinointi liidejä, pyysin tarjouksia kolmelta palvelun tarjoajalta. Lähetin
kaikille ennakolta omat toiveeni, joiden pohjalta tarjouksia odotin.
Kaikki
kolme halusivat ensin tavata, joten sovin heidän kanssaan tapaamiset.
Ensimmäisenä
vuorossa oli yritys A.
Sen
edustaja oli komea nuorimies, Hannu, joka saapui torstaiaamun tapaamiseen
muutama minuutti myöhässä, muttei edes pahoitellut asiaa. Hän kävi suoraan
asiaan ja esitteli minulle speksieni mukaisen tarjouksen, esittäen siihen kuitenkin
muutamaa fiksua lisäystä, joita en itse ollut osannut edes toivoa.
Hannu
yritti painostaa minua tekemään päätöksen heti ja lupasi tinkiä hinnasta 10 %,
jos tekisimme sopimuksen heti. Kerroin kuitenkin haluavani kuulla myös kaksi
muuta tarjousta ja lupasin palata asiaan seuraavan viikon aikana.
Seuraavaan
tapaamiseen samana iltapäinä saapui yritys B:n edustaja; tyylikäs nuori
nainen, Anna.
Anna
saapui tapaamiseen hieman etuajassa ja ehti odottaa minua yrityksen aulassa
tovin aikaa. Palaverin aluksi Anna kyseli ammattitaitoisesti tarkentavia
kysymyksiä ja näiden pohjalta hän kertoi minulle lopuksi tarjouksen sisällön
suullisesti sekä lupasi lähettää kirjallisen tarjouksen vielä samana iltana.
Tarjous kilahtikin sähköpostiini klo 15.32. Se oli hinnaltaan hieman kalliimpi
kuin yritys A:n alkuperäinen tarjous (siis ilman 10 % kiirealennusta). Sisällöt
vastasivat suunnilleen toisiaan. Lupasin Annallekin palata asiaan seuraavan
viikon aikana.
Perjantaiaamuna
minulla oli tapaaminen yritys C:n kanssa.
Tapaamiseen
saapui selkeästi kokenein myyntimies, Jarmo. Hän tuli tapaamiseen ajoissa, otti
tapaamisen heti haltuunsa ja vahvalla ammattitaidollaan esitteli tarjouksen, jossa
oli huomioitu monta minulle uutta asiaa. Tarjous oli hinnoittelu ns. modulein
eli ostamalla tiettyjä palvelupaketteja hinta oli edullisempi kuin ostamalla
palvelut erikseen. Haluamani kokonaisuus olisi silti tullut näin rakennettuna
kaikista kolmesta selkeästi kalleimmaksi. Lupasin Jarmollekin palata asiaan
seuraavan viikon aikana.
Perjantaina
yritys B:n edustaja Anna soitti tiedustellakseen onko tarjous
varmasti tullut perille ja vastaako se sisällöltään sovittua. Vakuuttelin kaiken olevan OK ja toivotin hyvät
viikonloput.
Illalla vertailin tarjouksia ja lauantaina tein vielä pohdintaa.
Päätös valinnasta oli selvä lauantai-iltana: mökkisaunan lauteilta järveä
katsellessani päätin valita yrityksen A. Sunnuntaina laitoin meilin Hannulle: ”Päädyn
tarjoukseesi. Tavataanko alkuviikosta ja laitetaan nimet paperiin. Olisi hyvä
päästä hommiin pikaisesti.”
Maanantaina
odottelin koko päivän Hannun vastausta – sitä ei tullut. Illalla laitoin Hannulle
tekstarin: ”Tavataanko tällä viikolla? Pitäisi saada hommat rullaamaan asap.”
Tiistaina
odottelin… ja odottelin… iltapäivällä yritin soittaa Hannun kännykkään: ”yhteyttä
valitsemaanne numeroon ei ole saatu…” ”Numeroon, johon soititte, ei nyt saada
yhteyttä” Illalla luin vielä uudestaan
yritys B:n tarjouksen ja vertasin sitä yritys A:n tarjoukseen.
Keskiviikkona
soitin heti aamusta Hannun yritykseen ja pyysin yhdistämään Hannulle: ”Numeroon
ei nyt saada yhteyttä”… soitin uudestaan yrityksen keskukseen ja kerroin ongelmani. Keskus
otti numeroni ylös ja lupasi palata ensi tilassa asiaan.
Juuri
kun lopetin puhelun, yritys B:n edustaja Anna, soitti ihan vaan tiedustellakseen
mielipidettä tarjoukseensa ja sen suhdetta kilpaileviin tarjouksiin. Vastasin
tarjouksen olevan itselleni alunperin se toinen vaihtoehto, mutta jos voimme aloittaa
yhteistyön välittömästi, niin teen sopimuksen hänen yrityksensä kanssa.
Muutamaa
tuntia myöhemmin istuimme Annan kanssa neukkarissamme ja allekirjoitimme
sopimuksen yhteistyöstä joka alkoi jo seuraavana päivänä.
Seuraavan
viikon maanantaina yritys A:n edustaja, Hannu, soitti. Hän oli saanut
soittopyyntöni vasta samana aamuna ja ehti soittamaan minulle vasta klo 11
jälkeen. Hannu kertoi olleensa ison poikaporukan kanssa kostealla lomamatkalla
ja jättäneensä siksi työpuhelimen Suomeen. Loppuviikosta hän kertoi ehtivänsä kanssani tapaamiseen.
Kiitin tarjouksesta, mutta kerroin hänelle päätyneeni jo toiseen toimijaan ja
yhteistyönkin jo alkaneen heidän kanssaan.
Mikä
oli tarinan opetus?
Myyntimies
EI VOI hävitä kuvioista, kun asiakas käy kuumana ostamiseen. Ostaja odottaa,
että hän saa myyjän kiinni kohtuullisessa ajassa aina, kun hänellä on jotain kysyttävää
tai hän haluaa ostaa. Myyjän on järkevää soittaa tarjouksen perään – useammankin
kerran. Myyjän kannattaa myös pitää työpuhelin aina mukanaan tai jos se ei ole mahdollista, niin kannattaa kääntää puhelut sellaiselle henkilölle, joka pystyy asiakasta auttamaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.