Myyntikoulutuksessa Gran Canarialla |
Vanhana myyntialan konkarina olen vuosien
kuluessa käynyt useita kymmeniä erilaisia myyntikoulutuksia. Valtaosa niistä on
ollut työnantajan maksamia ja määräämiä koulutuksia, usein myyntikokouksen tai
muun tapahtuman yhteydessä.
Näiden koulutusten kohdalla en ole useinkaan miettinyt oliko koulutus siihen työnantajan käyttämän rahan arvoinen, mutta näin jälkikäteen mietittynä ne eivät varmaankaan usein sitä olleet. Myynnin johto tilaa usein myyntikoulutuksia myyntihenkilöstölle lähinnä vain rauhoittaakseen omaatuntoaan sillä, että jotain ainakin yritetty tehdä myynnin parantamiseksi.
Täytyy toki myöntää, että kyllä jokaisesta
myyntikoulutuksesta on kyllä aina ollut jotain hyötyä. Ei asia sitten on, onko
tämä hyöty suhteessa koulutuksesta maksettuun rahaan – koulutuksenhan olisi
maksettava itsensä ja siihen käytetty aika rahaksi muutettuna takaisin
mahdollisimman nopeasti.
Kun koulutuksen joutuu perustelemaan
esimiehelleen (tai maksamaan itse), tulee enemmän pohtineeksi koulutuksen hinta/laatu
-suhdetta.
Olen vahvasti sitä mieltä, että usein
koulutusten hinta on liian korkea sellaiselle henkilölle, joka ei ole myyntialalla
aivan noviisi (hänellehän suuri osa koulutuksen asioista on usein jo tuttuja ja
koulutus on lähinnä vanhojen asioiden kertaamista - Hyödyllistä toki, mutta
onko maksetun hinnan ja menetetyn myyntiajan arvoisia?.
Ota siis myös some vahvasti haltuun ja ole aktiivinen asiakkaittesi auttaja somessa – se palkitsee Sinut varmasti!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.