tiistai 25. kesäkuuta 2024

Myyjä vai ihminen

 "Anteeksi. Oletteko myyjä vai ihminen?"

Näin kysyi eräs vanhempi naishenkilö huonekaluliikkeessä.

Tämä freudilainen lipsahdus paljastaa aika paljon henkilön ajattelusta. Välillä tuntuu, että ajattelutapa on valitettavasti jopa varsin yleinen. Myyjää ei arvosteta. Se on kummallista, sillä mielestäni kaikki työ on arvokasta.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että ensimmäisellä kerralla arvostus pitääkin myyjän aina ansaita ja sen jälkeen ylläpitää se annetut lupauksensa pitämällä tai ne jopa ylittämällä. Näin ansaitaan arvostus ja luottamus - saman asian kaksi puolta.

Niitä molempia myyjä tarvitsee toimiakseen pitkään ja menestyksellisesti toimialallaan. Kun myyjään luotetaan ja häntä arvostetaan, niin hänen ei välttämättä tarvitse enää kilpailla hinnalla. Asiakas on valmis maksamaan yhteistyöstä, joka on molemmille osapuolille kannattavaa - kuten yhteistyön aina kuuluukin olla.

Yhteistyötähän ehdottaa aina se taho, joka aikoo hyötyä siitä. Jos oma yrityksesi ei siitä hyödy, kannattaa vain kiittää kauniisti ehdotuksesta ja pitäytyä lähtemästä moiseen "yhteistyöhön".

Otsikon kysymykseen myyjä vastasi mielestäni varsin nokkelasti todetessaan iloisesti:

"Molempia, mutta täällä liikkeessä olen ensisijaisesti myyjä Teitä asiakkaita varten eli kuinka voin auttaa?"

Itsäni myyjänä minua hymyilytti tämän myyjän vastaus. Se oli toki totuuden mukainen, mutta samalla kätketyn piikikäs. 

Taitavasti vastattu.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.