keskiviikko 18. syyskuuta 2024

Tiedätkö mitä kilpailijasi tekee paremmin?

Tämä kannattaa selvittää, jos et vielä tiedä.

Myyjät sekä henkilöt yrityksen asiakaspalvelussa ovat avainasemassa tämän tiedon hankkimisessa. Heidän kannattaa kuunnella asiakasta myös silloin, kun tämä kertoo jotain kilpailijasta ja tämän tiedon pitää kulkea myös organisaatiossa eteenpäin. Sille pitää yrityksessä olla oma prosessinsa.

Tämä on sitä aktiivista kilpailijaseurantaa ja sitä kannattaa tehdä, jotta pysyy kilpailukykyisenä jatkossakin. Kilpailijan tuotetta/palvelua ei tarvitse (eikä usein kannata) kopioida, mutta asiakkaan kilpailijan tuotteessa/palvelussa arvostamista ominaisuuksista saa usein ideoita myös oman tuotteen/palvelun kehittämiseen. Ne kannattaa hyödyntää, jottei jämähdä kehityksessä paikoilleen, kun kilpailijat kirivät ohi vasemmalta ja oikealta. Kilpailijatiedon hyödyntäminen on järkevää oman tuotteen/palvelun kehittämisen kannalta.

Tästä menestyksekkäästä kilpailjoilta oppimisesta on maailmalla monta esimerkkiä - kuten vaikkapa autot. Moni länsimainen automerkki on menettänyt markkinaosuuttaan, kun korealaiset ja japanilaiset ovat kehittäneet omia kopioitaan länsimaisista automalleista menestyksekkäästi.

Yhdessä asiassa asiakasta ei kuitenkaan kannata sokeasti uskoa. Tämä on hinta.

Se, että asiakkaan mukaan kilpailijalla täysin vastaava tuote on paljon halvempi, on vain asiakkaan yleisin tapa yrittää tinkiä hintaa alas. Jos se on oikeasti totta, niin kannattaa kehottaa asiakasta myös ostamaan kilpailijalta. Siinähän voittavat silloin kaikki: asiakas saa tuotteen halvemmalla, kilpailija saa kauppaa ja yrityksenne välttyy tekemästä huonokatteista kauppaa.

Kate-eurothan ne kuitenkin lopulta merkitsevät, ei laskun loppusumma.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.