lauantai 1. maaliskuuta 2025

Pelkäätkö pomoa?

Aikoinaan, kun itse toimin myyntiedustajana, mukaani asiakaskäynneille tuli toisinaan myyntijohtaja, alue- tai tuotepäälliköitä ja konsultteja.


Pääsääntöisesti suhtauduin näihin mukaani tuleviin henkilöihin uteliaisuudella sekä mahdollisuutena oppia heiltä jotain uutta. Erään aluepäällikön mukaantulo asiakaskäynneille oli kuitenkin minulle jo ajatuksenakin vastenmielinen. En pitänyt hänen tökeröstä johtamistyylistään enkä arvostanut hänen näkemyksiään. Lopulta hän tuli mukaani vain yhden kerran. Toista kertaa hän ei enää halunnut tulla. Ehkä hänen minulle antamansa lempinimi, "Kaahaaja", antaa jonkunlaisen vinkin hänen päätöksensä syistä.

Myöhemmin myyntijohtajana ja konsulttina olen kiertänyt vuosien kuluessa useiden myyjien mukana asiakaskäynneillä. Tavoitteenani on ymmärtää paremmin yrityksen asiakkaita ja myynnin haasteita. Pyrin aina pitämään suuni kiinni asiakaskäynneillä ja antamaan kehitysehdotukset myyjälle rakentavassa hengessä vasta kahden kesken.

Silti aina välillä joku myyjä on kokenut jo pelkän mukaantuloni rangaistuksena tai oman työnsä ja toimintatapojensa aliarvostamisena. Toisaalta useampikin myyjä on halunnut minut mukaansa vain kehittyäkseen myyjänä. He ovat halunneet kuulla huomiotani siitä, kuinka he voisivat itse omaa tekemistään kehittää.

Mitä Sinä ajattelet, kun pomo/konsultti haluaa tulla mukaasi asiakaskäynneille?

Muuttaako mukanasi kulkeva henkilö jollakin tavalla toimintatapojasi tai päivääsi? Miten?

Näetkö Sinä tällaisessa käytännössä enemmän haasteita vai mahdollisuuksia?

Omasta mielestäni myyjänä kehittyminen edellyttää halua oppia uutta ja kehittää omia toimintatapoja. Ulkopuolinen huomaa helpommin niitä kehittämiskohteita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.