keskiviikko 2. heinäkuuta 2025

Ostakaa! Ostakaa! Nyt lähtee halvalla!

Otsikossa kerrottu torimyyjien perinteinen tapa myydä ei oikein enää toimi - tai jos toimii, niin se ei ainakaan tuo hyväkatteista kauppaa.


Tyrkyttämällä tuotteitasi ja palveluitasi mahdollisille ostajille, olet auttamattomasti jälkijunassa. Sinulta ostavat vain he, jotka haluavat halvimman hinnan. Et myöskään yleensä ole enää ainoa tarjoamassa, sillä asiakkaasi on taatusti selvittänyt hinnat myös Sinun kilpailijoiltasi.

Moni asiakas toteaakin nykyään:

"En halua, että minulle myydään. Haluan, että minua kuunnellaan ja palvellaan."

Myyjänä Sinun tehtäväsi on kuunnella ja olla läsnä, kun asiakkaallasi asiaa, kysyttävää tai hän haluaa lisätietoa. Tämä voi tapahtua monessa eri kanavassa - mutta saattaa joku silti vielä soittaakin. Vastaa siis siihen luuriin!

Aggressiivinen odottelu ei edelleenkään ole se voittavin toimintatapa myynnissä.

Myyjänä tehtäväsi on vieläkin johdattaa asiakastasi myyntiputkessasi eteenpäin. Nyt se putki on vaan paljon entistä laajempi, monihaaraisempi ja täynnä hetkiä, jolloin aktiivisuuttasi tarvitaan. Ei ole ollenkaan huono asia, että asiakas saa Sinulta palvelua 24/7 - joka ikinen päivä.

En sano, että tähän pitäisi mennä, mutta ei siitä haittaakaan ole.

Monet tekniset ratkaisut auttavat Sinua luomaan palvelun, joka vastaa asiakkaiden tarpeisiin, silloin kun se tarve on. Oikeat kumppanit ovat usein kasvun edellytys. Kaikkea ei edes kannata yrittää tehdä yksin.

Yhteistyö on kuitenkin asia, jonka toimivuuden mahdollistaa vain se, että se on kummallekin osapuolelle kannattavaa liiketoimintaa. Tästä yhteistyön perusperiaatteesta lipeäminen on kuin pakkasella housuun pissaaminen - lämmittää vain hetken, mutta sitten onkin entistä kylmempää matkaa luvassa.

Avoimmuus, luottamus ja selkeä työnjako ovat yleensä hyvä pohja pitkäkestoiselle yhteistyölle. Pyri siis noudattamaan näitä - jos et muuten, niin edes oman itsesi vuoksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.