perjantai 17. heinäkuuta 2015

Turha työhakemus



Olen ollut pitkään lomautettuna. Lomautukseni aluksi lähetin useita kymmeniä työhakemuksia erilaisiin työpaikkoihin. Hyvin harvaan pääsin edes haastatteluun asti. Hakijoita on jokaiseen paikkaan ollut kymmeniä, joskus jopa useita satoja. Ei ole löytynyt vakituista työtä.

Viime viikolla summasin itselleni omaa pitkää ja värikästä työhistoriaani: Olen tehnyt töitä reilusti yli viidelle kymmenelle eri yritykselle. Näistä valtaosaan olen päätynyt töihin joko headhunterin tai kyseisen yrityksen oman johdon yhteydenoton seurauksena. Osaan työpaikoista olen päässyt töihin, kun olen itse soittanut tai tavannut yrityksen johtoa ja tiedustellut heiltä yhteistyön mahdollisuuksista.

Työhakemuksia olen koko työhistoriani aikana lähettänyt varmaankin useita satoja, mutta kuinka monta niistä on auttanut minua saamaan haluamani työpaikan? Oikea vastaus on yksi. 

Vain yhden ainoan kerran olen siis päässyt töihin, kun minut on kutsuttu työhaastatteluun lähettämäni työhakemuksen perusteella. 

Olenkin nyt päättänyt lopettaa hakemusten lähettämisen. Luotan siihen, että vielä joku yritys haluaa minut töihin, niin kuin on aina ennenkin tapahtunut. Toki tarjontaa on tänä päivänä entistä enemmän, mutta myös ammattiosaajan löytäminen on nykyään paljon helpompaa kuin ennen. Osaajat löytyvät verkosta ja esim. LinkedIn kertoo usein työhistoriasta tiivistetysti lähes saman mitä hakemuksen liitteenä oleva CV. 

Itse olen pyrkinyt tekemään omaan profiiliini laajan tietopaketin itsestäni. Profiilini on ainoastaan suomeksi, koska en halua enää kansainvälisiä tehtäviä enkä pohjoismaisia yhteydenottoja. Tahdon tehdä kauppaa Suomessa ja edistää suomalaisten yritysten menestystä.

Soittamalla tai meilaamalla tavoitat
Luotan siihen, että kokemustani, osaamistani ja kontaktejani arvostava yritys löytää minut, jos se tarvitsee yritykselleen kaltaistani kokenutta markkinoinnin, myynnin tai viestinnän osaajaa johtamaan yritystään menestykseen. Myös asiansa osaavat headhunterit tietävät mistä minut löytää ja kuinka minut saa kiinni, jos vain haluaa löytää asiakkaalleen parhaan tekijän eikä tyydy pelkästään selaamaan avointen hakemusten tietokantaa. 

Älkää siis enää odottako minulta työhakemusta, sillä oman kokemukseni perusteella niitä ei kannata lähettää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.