perjantai 15. tammikuuta 2016

Huoli kaverista


Myyntimiehenä olen nähnyt paljon niitä, joille viina maistuu. Aikoinaan useissa asiakastilaisuuksissa olin se joka aina tarjosi ja jolla oli piikki auki. Asiakkaat viihtyivät ja ilmainen viina kelpasi. Eräs esimieheni tapasikin sanoa: ”Ilmaisen viinan vaikutusta ei koskaan pidä väheksyä!”

Nykyään ”pitkät ja kosteat lounaat” ovat vähentyneet, eivätkä asiakastilaisuudetkaan enää aina tarjoa mahdollisuutta nauttia rajattomasti ilmaisia juomia. Silti toisille tilaisuuksia löytyy ja tästä syystä olen huolissani kaveristani. Nimitän häntä tässä jutussa vaikkapa Reijoksi.

Reijo ei ole enää mikään nuori mies, hän on jo yli 50-vuotias. Reijo on aina ollut niin kova tekemään töitä, että muu elämä on jäänyt. Takana on yksi eroon päättynyt avioliitto, mutta nykyään Reijo elää yksin ja keskittyy täysin työn tekoon.
Juodessa voi särkyä muutakin kuin lasi
Reijo on yrittäjä ja siksi työpäivät venyvät monesti pitkään. Pitkät päivät ja henkisesti raskas työ vaativat veronsa. Reijolla on stressiä ja univaikeuksia, vaikka ei hän niistä paljon muille huutele. Hän lääkitsee itseään usein alkoholilla - viime aikoina ehkä hieman liikaakin. Viimeisen vuoden sisällä Reijo on kaatunut kotonaan kahdesti, loukaten itsensä pahasti. Ensimmäisellä kerralla meni vain jalka, mutta toisella kerralla kaatuminen oli niin paha, että hengenlähtö oli lähellä. Krapulapäivätkin haittaavat jo työntekoa.

Silti Reijo ei vähennä juomistaan. Kuka nyt aikuiselle miehelle voi sanoa, että tule nyt järkiisi ja vähennä juomistasi? Itse olen yrittänyt huomauttaa Reijolle hänen juomisestaan, mutta ei mene jakeluun. Mikä tai kuka auttaisi Reijoa? Mistä apu? Minua hän ei enää kuuntele – eikä ilmeisesti ketään muutakaan. Yksin kotonaan Reijo juo vielä itsensä hengiltä, eikä hän itse edes tunnista omaa alkoholiongelmaansa – mutta näinhän se ilmeisesti usein on.

Kuuntele minua nyt, Reijo: Laita nyt jo korkki lopullisesti kiinni
Minä olen ihan oikeasti huolissani sinun terveydestäsi - tuolla menolla et elä pitkään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.