maanantai 4. tammikuuta 2016

Parkkisakkoja tulee



Myyntimiehet pysäköivät toisinaan kiireessä autonsa hieman pysäköintisääntöjä soveltaen ja toisinaan siitä on seurauksena parkkisakko. Toisissa kaupungeissa parkkisakko on summaltaan vaatimaton, mutta suuremmissa kaupungeissa summa on jo kohtuullisen iso. Yritän aina pysäköidä sääntöjen mukaan, mutta joskus kiireessä lipsahtaa parkkeeraus vähän harmaalle alueelle.

Kerran Kajaanissa pysäköin autoni asiakkaani talon edessä olevalle maksulliselle parkkipaikalle ja maksoin lippuautomaattiin parkkiaikaa yhdestä tunnista. Asiakkaan kanssa kului kuitenkin hieman oletettua pidempään ja astuessani asiakkaan toimitiloista ulos, autoni oli ollut jo kaksi minuuttia yliajalla. 

Kävelin ison parkkipaikan reunassa yksinään seisovalle autolleni ja silloin saatoin todeta paikallisten pysäköinninvalvojien ilmiömäisen nopeuden: valvojia ei näkynyt missään, mutta autoni ikkunassa oli jo sakkolappu. Lappu oli kirjoitettu yksi minuutti maksetun ajan päättymisen jälkeen.

Harmistuneena lähdin ajelmaan kohti Kuopiota ja seuraavia asiakkaita. Saavuin Kuopioon sen verran myöhässä, että pysäköin pikaisesti autoni kadun varteen katsomatta sen tarkemmin liikennemerkkejä. Asiakaskäynniltä palattuani autoni tuulilasissa odotti taas sakkolappu – nyt vielä Kuopion tariffin mukaisesti tuntuvasti isommalla summalla. Kaksi parkkisakkoa päivässä oli jovähän liikaa.

Myyntimies kaverini Aarne kertoi eräänä kesänä pysäköineensä autonsa Helsingin Mikonkadulla jalkakäytävälle olevan ravintolan terassin viereen. Hänen lukitessaan autonsa oli joku täydeltä terassilta oli huutanut hänelle: ”Hei! Ei siihen saa pysäköidä!”

Tähän Aarne oli todennut omaan leppoisaan tyyliinsä: ”Kyllä siihen saa, se vaan maksaa vähän enemmän.” Koko terassi oli räjähtänyt nauramaan. Mutta maksoihan se pysäköinti – Aarnen palatessa oli auton ikkunassa sakkolappu.

Nykyään monessa kaupungissa toimii yksityisiä pysäköinninvalvontayhtiöitä, jotka pyrkivät aktiivisella toiminnallaan saamaan kiinni kaikki hetkeksikin yksityiselle alueelle väärin pysäköivät. Kaikkien valvontayhtiöiden toiminta perustuu kuitenkin ns. sopimusjuridiseen malliin, jossa vain
Yksityisen pysäköinninvalvontayhtiön auto
auton pysäköinyt autoilija on sitoutunut kylteissä mainittuihin ehtoihin eli käytännössä maksamaan väärästä pysäköinnistään valvontamaksun.  Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jos autoilija kiistää ajaneensa, on valvontayhtiön velvollisuus todistaa kuka autoa ajoi ts. kuka on velvollinen valvontamaksun maksanmaan. Valvontayhtiö ei yleensä lähde viemään asiaa eteenpäin käräjäoikeuteen, koska se tulee heille kalliiksi. Valvontamaksujen perintä loppuu siis yleensä tähän.


Myyntimiehelle yksityiset pysäköinninvalvontayhtiöt aiheuttavat usein ylimääräistä riesaa, koska niiden valvontakohteet ovat aina yksityisalueita, jotka valvontayhtiö on merkinnyt kyltteineen ja samalla asettanut rajoituksia pysäköinnille. Esim. parkkikiekon käyttöä valvotaan alueilla tarkasti ja sen unohtaminen tietää valvontamaksua. Usein myös vieraspaikoilla tulee käyttää parkkilupaa, jonka puuttuminen tietää valvontamaksua.

Kaikki valvontamaksut ovat kuitenkin yleensä aina kiinteistön puolelta sopimuksen allekirjoittaneen henkilön peruttavissa - jos hän vain niin haluaa. Tätä mahdollisuutta olen muutaman kerran käyttänyt, kun olen asiakkaan luona käydessäni saanut valvontamaksun. 

Toivotaan, että tänä vuonna parkkisakkoja ei tulisi yhtään.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.