tiistai 17. toukokuuta 2016

Hyvä huoltopalvelu - autoliikkeen maineen pelastaja





Kirjoitin viimeksi autokaupoissa osakseni saamastani asiakaspalvelusta – tai oikeammin sen puutteesta. Päädyin siis kuitenkin lopulta ostamaan auton, vaikka automyyjällä olikin kaupanteossa lähinnä statistin rooli: olin itse aktiivinen ja halusin ostaa juuri tämän auton, vaikka sitä minulle ei olisi yritettykään myydä. Autokaupat tehtiin ja myyjän kanssa sovittiin myös, että autoliike vastaa uuteen autooni tarvittavan seuraavan huollon kustannuksista.

Vein siis autoni saman autoliikkeen huoltoon heti ensi tilassa, mikä tarkoitti käytännössä noin viikon odotusta. Sovin jo huoltoaikaa puhelimitse varatessani, että tuon auton aamulla ja jään odottamaan sen valmistumista. 

Aamulla huoltoon saapuessani ajattelin, että liikkeessä on varmaankin jonoa näin aamusta, varsinkin kun sain ajan vasta viikon odottelulla. Sisään astuessani huomasin, että jonoa todellakin oli, mutta autoliikkeen huolto oli myös varautunut siihen hyvin ja paikalla oli monta henkilöä vastaanottamassa huoltoon autojaan tuovia ihmisiä. Pääsin tiskille lähes heti. 

Ystävällinen mieshenkilö otti autoni vastaan, kirjasi tehtävät toimenpiteet heidän järjestelmäänsä ja tulosti työmääräys -lomakkeen allekirjoitettavakseni. Kun tiedustelin työn arvioitua kestoa, hän kertoi ohjearvon työlle olevan noin kaksi ja puoli tuntia. Lopuksi hän varmisti vielä yhteystietoni oikeellisuuden ja lupasi soittaa heti kun autoni olisi valmis. 

Lähdin ulos autoliikkeestä ja ajattelin lähteä kuluttamaan aikaa läheisissä kaupoissa. En ollut ehtinyt vielä kauankaan kaupoissa kierrellä, kun huollosta soitettiin: takajarrua pitäisi kuulemma katsoa, koska se hieman laahaa. Annoin tähän luvan, vaikka sen kerrottiinkin maksavan minulle jonkun verran. 

Aikaa kuluttaakseni päätin poiketa myös läheisessä Kamuxin autoliikkeessä - ihan vaan ”renkaita potkimassa”. Kamuxilla viereeni ilmestyi heti kohtelias nuori automyyjä kyselemään, minkälaista autoa olen etsimässä. Koska vaimonikin auto pitää kohta vaihtaa, niin kerroin sen tälle innokkaalle automyyjälle. Hän johdatti minut työpisteelleen ja etsi pikaisesti kriteerieni mukaisen vaihtoauton. Vaikka vaimoni auto ei mukana ollutkaan, hän teki minulle autoa näkemättä erittäin hyvän vaihtotarjouksen vähän ajettuun ja melko tuoreeseen pikkuautoon. Lupasin harkita ja poistuin liikkeestä hyvää tarjousta mietiskellen. Pohdin jo palaavani illalla vaimon kanssa uudestaan auto-ostoksille.

Samassa puhelimeni soi ja huollosta ilmoitettiin, että autoni on valmis ja noudettavissa. Aikaa oli kulunut alle kaksi tuntia. Käppäilin siis takaisin huoltoon noutamaan autoani. Huollossa kaikki oli muuten hoidettu, mutta tuulilasin pyyhkimen sulkia ei ollut vaihdettu (Miksiköhän näin helppo homma oli jätetty tekemättä?). Minulta ei kuitenkaan veloitettu mitään – ei edes tuota ylimääräistä jarrujen herkistystä, joten tyydyin kohtalooni. 

Autoliikkeen pihalla omaan autooni istuessani, huomasin taustapeiliin ripustetun pahvisen lapun: ”Autosi on nyt huollettu. Turvallista matkaa.” Alla oli vielä mekaanikon omakätinen allekirjoitus sekä yrityksen leima. 

Tästä pienestä lappusesta tuli hyvä mieli

Mekaanikko ja autoliike ottivat näin konkreettisesti ja ihan oikeasti vastuun työstään. Näin hoidetaan asiakaspalvelu ihan loppuun asti kunnolla. 

Autoliike sain näin pienellä jutulla minusta tyytyväisen asiakkaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.