keskiviikko 19. lokakuuta 2016

Lisämyyntiä hakemassa



Shell Vantaa Vaarala

Poikkesin tässä eräänä kauniina syyspäivänä Shell huoltoasemalle Vantaan Vaaralassa. Astuessani sisään huoltamon myymälän puolelle huomio vaalea nuori naishenkilö minut ja toivotti tervetulleeksi sanomalla: ”Hyvää päivää” , hymyillen samalla aurinkoisesti.

Jännä juttu, miten näin pieni ja itsestään selvä asia sai heti minut hyvälle tuulelle. Tämä johtuu varmaankin siitä, että tämän kaltainen tervehtiminen ei enää nykyään olekaan itsestään selvä asia: monessa kaupassa, kahvilassa yms. paikassa kukaan henkilökunnasta ei tervehdi.

Kun maksun aika tuli, yllätti tämä kassaneitonen minut toistamiseen kysymällä jälleen iloisesti hymyillen: ”Saisiko Teille olla vielä matkalle suklaata? Meillä on tässä hyvä tarjous osta kolme – maksa kaksi.” Kiitin tarjouksesta, mutta en ostanut - suklaata kun tulee muutenkin syötyä liikaa. 

Yllättävää oli tuo luonteva tapa, jolla tämä kassaneitonen yritti saada työnantajalleen lisämyyntiä myymällä minulle vielä suklaapatukoita. Tämä yritys kyllä lämmitti kovasti vanhan myyntimiehen mieltä: juuri näin pitääkin menetellä. Kyllä joku varmasti ostaa, kun kaikilta muistaa vaan kysyä.

Huoltamokäynnistä jäi todella hyvä fiilis ja on aivan varma, että tulen jatkossa käyttämään kyseisen huoltamon palveluja enemmän. Näillä pienillä teoilla kassaneitonen siis tienasi varmasti työnantajalleen lisämyyntiä, vaikka se ei aivan heti näykään kassassa. Tulevaisuudessa lisämyynti on minun kohdallani kuitenkin monin verroin nyt osatamatta jäänyttä suklaapatukkatarjousta suurempi.

Lisämyynti on siis lopulta aika pienestä kiinni – lähinnä palveluasenteesta ja uskalluksesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.