Monella suomalaisella yrityksellä on nykyään vieraskielinen nimi. Eihän siinä mitään, jos nimi on hyvä ja osuva eikä sanan todellinen merkitys ole mitään vastenmielistä tai epäilyttävää. Usein nimeen liitetään myös englanninkielinen slogan. Näin myös yrityksissä, jotka toimivat ainoastaan Suomessa. Tämä herättää kysymyksen: Miksi on näin?
Minulla ei ole siihen vastausta, koska pidä tätä käytäntöä ns. ”turhana pullisteluna”. Jos yritys toimii ainoastaan Suomessa, niin onhan sen taivaallisen tyhmää yrittää näyttää monikansalliselta suuryritykseltä. Usein näissä yrityksissä myös yrityksen omat presentaatiot ja muut myyntimateriaalit ovat täynnä englanninkielisiä ilmaisuja tai toisinaan ne ovat jopa kokonaan englanniksi.
Myyntimiehenä olen usein ihmetellyt asiaa. Yrityksen tulisi aina kohdistaa sanomansa asiakkailleen eli Suomessa materiaalin pitää olla joko suomeksi tai ruotsiksi (tai mahdollisesti ehkä jossain harvoissa tapauksissa jopa saameksi). Mitä etua yritys kuvittelee saavuttavansa käyttämällä materiaaleissaan englantia? On aivan päivän selvää, että kertomalla sanomansa ostajan äidinkielellä yritys tulee varmasti paremmin ymmärretyksi ja saa siten paremmat mahdollisuudet kaupan tekoon, kuin esittämällä asiansa käyttämällä vieraskielisiä ammattitermejä tai kokonaan englanninkielistä materiaalia. Mieti siis tätä aina kun asiakkaasi kysyy: ”mitä tuo tarkoittaa?”
Herätkää siis markkinointi-ihmiset: Keskittykää asiakkaaseen. Pitäkää materiaalit yksinkertaisina ja selkeinä. Välttäkää tarpeettomia vieraskielisiä ammattitermejä ja ilmaisuja. Pitäkää materiaalit niin selkeinä, ettei yhdenkään asiakkaan tarvitse tuntea itseään tyhmäksi kysymällä: Mitä tuo tarkoittaa?”
Valmiitten muualla tuotettujen materiaalien kääntäminen asiakkaan äidinkielelle ei myöskään voi olla tekninen eikä taloudellinen ongelma. Kysehän on asiakkaan arvostamisesta.
Arvostakaa asiakasta, sillä sen hän ansaitsee.
Asiakashan maksaa lopulta kuitenkin koko lystin - siis
myös teidän palkkanne.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.