torstai 3. marraskuuta 2016

Asiakas on tärkein ja ansaitsee huomiosi



Yrityksen jokaisen työntekijän tulisi pohtia kysymystä; ”kuinka huomioin asiakkaan?” (kunkin omalta kohdaltaan), jotta paras asiakaskokemus yrityksessä olisi mahdollinen.
Odottaessa asiakkaalle kuppi kahvia ja firman esite - Näin juuri!

Tämä on luonnollisesti vaikeaa niille, jotka eivät miellä oman työnsä olevan merkityksellistä asiakkaiden ja asiakkuuksien hoitamisen kanssa. Vaikka oma työ ei suoraan olekaan kosketuksissa asiakkaaseen, voi sillä silti olla suuri vaikutus asiakassuhteeseen ja asiakkaan saamaan asiakaskokemukseen. 

Tämän tietää ja ymmärtää varmasti jokainen myyntityössä toimiva. Kun yrityksen jokainen työntekijä oivaltaa oman työnsä merkityksen asiakkaisiin ja asiakassuhteisiin, on asiakaskokemusta mahdollista lähteä parantamaan.


Asiakkaan huomioiminen tarkoittaa mm.


- Jokaista asiakasta tervehditään aina tavattaessa (tämän pitäisi olla itsestään selvää, mutta silti näin ei todellisuudessa tapahdu - tämän myyntimies huomaa usein mennessään asiakaskäynnille).


- Puheluihin ja sähköposteihin vastataan viivyttelemättä ja mahdollisimman pikaisesti (usein ei kiireisiin vedoten vastata sähköposteihin, kuitenkin tärkeät asiat ehtii aina tekemään – kyse on priorisoinnista. Nyt varmaankin joku myyntimies tuntee varmasti piston sisimmässään). 


- Asiakkaalle tehdään keskustelusta yhteenveto ja kiitetään tilauksesta (kiitos tilauksesta on paikallaan, mutta silti se usein monelta myyntimieheltä unohtuu).

- Viivytyksistä tai virheistä ilmoitetaan asiakkaalle välittömästi tai ainakin heti, kun se vain suinkin on mahdollista (virhe on aina parempi tunnustaa, ennenkuin asiakas on edes huomannut sitä).

- Asiakkaalle ollaan rehellisiä eikä asioita tarpeettomasti pimitetä tai peitellä (kts. edellinen – kerrotaan siis rehellisesti mitä on tapahtunut, eikä olla hiljaa toivoen, että asiakas ei virhettä tai vahinkoa huomaa).

- Ollaan aidosti kiinnostuneita asiakkaan liiketoiminnasta (kun tunnetaan asiakkaan liiketoiminta hyvin, voidaan hänelle tarjota paras vaihtoehto ja ehkä myös myydä lisää jotain, mitä hän ei edes tiedä tarvitsevansa. Näin tekevät kaikki huippumyyjät).

- Ollaan kiinnostuneita asiakkaasta - myös yksityishenkilönä (aito kiinnostus luo luottamusta ja luo uusia mahdollisuuksia kaupan tekoon).

- Onnitellaan asiakasta, aina kun on sen aika (asiakkaan tähtihetkissä kannattaa elää mukana. Silloin voi olla myös hyvän kaupan paikka).


- Ilmoitetaan asiakkaalle välittömästi häntä tai hänen yritystään koskevista muutoksista yrityksessämme (asiakkaan tulee kuulla häntä koskevat uutiset ensimmäisenä ja suoraan meiltä).

- Palkitaan asiakas pitkästä asiakkuudesta tai lojaalisuudesta (palkitseminen kannattaa, mutta sen pitää aina olla oikeissa mitoissa, jottei se luikahda lahjonnan puolelle).

Näin toimien asiakkaamme arvostaa yritystämme ja työntekijöitämme. Hän osoittaa sen luottamuksena, lojaalisuutena ja uusilla ostoilla, eikä asiakas ei ole kovin altis kilpailijoiden houkutuksille. Hän ei vaihda pois helpolla, vaan haluaa antaa aina ensin meille mahdollisuuden korjata virheemme hänellekin tärkeän asiakassuhteen säilyttämiseksi. 

Asiakkaan huomioiminen todella kannattaa
MyyntiReino toivottaa yrityksellenne luottamuksellisempia, kannattavampia ja pidempiä asiakassuhteita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.