Myyntimiehelle kertyy toisinaan kiireessä parkkisakkoja.
Aina ei ehdi autoa luvalliselle paikalle pukkaamaan, kun on kova kiire
asiakastapaamiseen. Asiakkaan ei saa antaa odottaa ja hyvä myyntimies on aina
tapaamisissa paikalla jo hyvissä ajoin tai viimeistään sovittuun aikaan –
myöhästyminen ei sovi myyntimiehelle. Myyjän tulee arvostaa asiakkaan aikaa.
Viime vuosina Suomessa moni yksityinen alue
on tehostanut pysäköinnin valvontaansa ParkkiPaten tai vastaavan yksityisen
pysäköinninvalvojan toimesta. Tavoitteena on, että luvaton pysäköinti vähenee,
jolloin luvallisesta pysäköinnistä tulee kaikille helpompaa. Tehokkaalla pysäköinninvalvonnalla
asiakas- ja vieraspaikat riittävät paremmin niitä tarvitseville.
Autoilijoille on kuitenkin yksityisestä pysäköinninvalvonnasta
tullut melkoinen riesa; parkkikiekon unohduksesta rangaistaan ja monin paikoin
yksityinen parkkivalvonta perustuu nykyään jo kyttäämiseen. Poissa on alun
kirkasotsainen toiminta, jossa valvonta oli näkyvää, reilua ja ystävällistä. Nyt
kerätään vaan tehokkaasti rahat pois kaikilta väärinpysäköineiltä
mahdollisimman nopeasti, eikä reklamaatioita pystytä käsitelemään valvontamaksun maksuaikana. Yritetään siis vaan saada kaikki lapun saaneet maksamaan.
ParkkiPaten valvonta-auto parkissa |
Kiireessä ParkkiPatelta ja monilta muiltakin valvontayhtiöiltä
on unohtunut kuitenkin toiminnan peruste: koko toiminnan laillisuus perustuu tällä hetkellä sopimukseen, joka
syntyy autoilijan pysäköidessä kyltein merkitylle alueelle vastoin kylttien
ehtoja. Nykyään kylteissä voi kuitenkin olla kokonaan eri yhtiön nimi, kuin sen yhtiön,
joka valvontamaksun lopulta kirjoittaa. Kyltit ovat toisinaan sotkuisia ja monta kertaa
osittain yliteipattuja eli kyltin ehtoja on muutettu teippaamalla uudet ehdot vanhojen
päälle.
MyyntiReinoa eivät ParkkiPaten valvontamaksut
kuitenkaan paljon hetkauta – niitähän ei tarvitse maksaa, kun kiistää olevansa ko. auton
kuljettaja kyseisenä ajankohtana. Tämä riittää.
Kun siis saan valvontamaksun, jätän sen kokonaan
huomioimatta ja odottelen rauhassa huomatuskirjettä. Huomatuskirjeen saapuessa otan
yhteyttä ja kerron, että en ole autoani ko. ajankohtana
ajanut. Tähän loppuu valvontamaksun perintä ja asia on loppuun
käsitelty. Joskus saattaa tulla myös perintätoimiston kirje, mutta taas saman asian ilmoittamalla perintäkin loppuu.
Perintätoimistolla ei ole yksittäisen
valvontamaksun kohdalla mitään mahdollisuutta menestyä asian kanssa käräjäoikeudessa,
vaikka toki he käräjillä uhkaavat. Ainoastaan siinä tapauksessa, että sama autoilija
on saanut monta valvontamaksua samasta paikasta, asia voi jotenkin menestyä käräjäoikeudessa.
Silloinkin perintätoimiston on tosin pystyttävä todistamaan, kuka autoa ajoi,
sillä valvontamaksun maksaja on aina väärinpysäköinyt autoilija.
Kunnallisen pysäköinninvalvonnan kirjoittamissa
pysäköintivirhemaksuissa asia on toinen, niissä maksaja on aina auton omistaja.
Nämä pysäköintivirhemaksut ovat myös suoraan ulosottokelpoisia saatavia eli ne
kannattaa maksaa ajoissa, jottei summaan tule korotuksia.
MyyntiReino - rennomman pysäköinnin asialla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.