maanantai 20. helmikuuta 2017

Kun myyntimiehen ammattitaidon arvostus katosi



Olen tehnyt myyntityötä reilusti yli 30 vuotta lukuisissa eri yhtiöissä. Minut on aina aikaisemmin joko headhuntattu tai pyydetty uusiin tehtäviin, eikä minun ole siis juurikaan tarvinnut töitä hakea. Itseasiassa olen tainnut saada hakemuksen lähettämällä vain yhden ainoan työpaikan koko elämäni aikana.

Hakemuksia on nyt lähetetty - meilillä tosin



Täytettyäni 50-vuotta kaikki kuitenkin muuttui: kun jäin työttömäksi ei minulle enää tarjottukaan töitä entiseen malliin. Silloin sain kuitenkin vielä muutamalla puhelinsoitolla itselleni helposti uuden työpaikan. Kun minut tästä työpaikasta sitten lomautettiin 56-vuotiaana, ei myynnin ja markkinoinnin osaamiselleni enää löytynytkään käyttöä. Lähetin lukuisia työhakemuksia, soittelin eri paikkoihin, lähettelin meilejä, olin aktiivinen somessa - mikään ei kuitenkaan tuonut minulle uutta vakituista työpaikkaa.

Monenlaisiin myyntitöihin minut olisi kyllä haluttu, mutta palkkauksena tarjottiin pelkkää myyntiprovisiota. Se tuntui suorastaan hyväksikäytöltä, joten en suostunut. Puhtaalla myyntiprovisiolla toimiminenhan tarkoittaa sitä, että varsinkin ensimmäiset kuukaudet toimitaan uudessa työpaikassa poikkeuksetta varsin niukalla palkalla tai toisinaan jopa kokonaan ilman palkkaa. Eräässäkin minulle tarjotussa työpaikassa myyntisyklin pituus oli myyntijohtajan mukaan yli kuusi kuukautta eli käytännössä vasta silloin olisi mahdollista päästä tekemään ensimmäinen tili – edellyttäen siis tietysti, että olen päässyt heti ensimmäisen viikon aikana tekemään tarjouksen yrityksen palvelusta. Minua ei houkuttanut tehdä palkatonta työtä yli kuusi kuukautta.

Nyt kun edellisestä vakituisesta työpaikastani on jo kulunut yli kaksi vuotta, ihmettelen, mihin myynnin ammattitaitoni on nykyisten päättäjien mielestä kadonnut? En mielestäni ole yhtään sen huonompi myyjä kuin kymmenen vuotta sitten, vaan pikemminkin päinvastoin: olen koko ajan päivittänyt omaa osaamistani ja se on nyt varmasti ajan tasalla. Osaan käyttää kaikkia uusia myyntiä tukevia välineitä, toimin aktiivisesti somessa, osaan tuottaa sisältöä, kirjoitan blogia, olen kehittänyt johtamisosaamistani ja markkinoinnin osaamistani erilaisin seminaarein ja webinaarein, tunnen markkinoinnin automaatiojärjestelmiä, jne. jne. Osaan edelleenkin myydä ja tiedän olevani huippumyyjä. 

Mistä siis löytyy nyt MyyntiReinolle uusi vakituinen työpaikka?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.