Itse en ole koskaan aikaisemmin soittanut näin paljon, vaikka toki puhelimella olen paljonkin asiakkaita tavoitellut. Nyt en ollut kuitenkaan myymässä tai buukkaamassa vaan keräämässä kuukausilahjoituksia hyväntekeväisyysjärjestölle. Tämä poikkesi paljon aikaisemmasta puhelinmyynti ja buukkaustyöstä. Moneltakin osin.
Tärkeimmät huomioni tästä työstä olivat:
- Ihmiset suhtautuivat lähtökohtaisesti soittooni positiivisesti. Muutamat sanoivat jopa "olipa kiva kun soitit".
- Monet vastasivat puheluihin kummallisissa paikoissa tai tilanteissa. Näitä olivat mm. synnytysosasto, hammaslääkäri, syöpähoidot, bussi ja juna, mutta puheluuni vastattiin myös kylvyssä, saunassa ja golfkentällä. Vähänkö kummastutti.
- Hyvin harvat painoivat suoraan punaista luuria, vaikka näytöllä luki "epäillään häiriösoittajaksi" tai numero oli heille ennestään tuntematon.
- Monet vastaajat olivat aidosti pahoillaan, kun eivät oman taloudellisen tilanteensa vuoksi voineet lahjoittaa. Ihmisten kanssa keskustellessa kuului epävarmuus, hätä ja huoli omasta toimeentulosta.
- Vain yksi henkilö ilmaisi ärtymyksensä lahjoitusten keräämisestä. Syyn tähän hän perusteli sillä, että yhdistysten hallintoon kuluu liikaa rahaa lahjoituksista. Totuus on kuitenkin se, että lahjoitusvarat menevät ainakin tässä säätiössä yli 95%:sesti hyväntekeväisyyteen. Toiminnan pyörittämiseen tarvittava raha tulee kokonaisuudessaan toimintaa sponsoroivilta yrityksiltä.
- Lahjoitussummat osoittivat hyvin yhteiskuntamme eriarvoisuuden - joillekin 12 euroa/kk oli paljon, kun taas toinen oli valmis lahjoittamaan 100€/kk. Kokeneempi varainkerääjä kertoi saaneensa jopa useiden tuhansien eurojen kuukausilahjoituksia.
- Kun soittolistassa oli entisiä lahjoittajia, oli heidät yllättävänkin helppo saada aloittamaan lahjoittaminen uudestaan. Kuukaudessa minulla sattui vain kaksi totaalista lahjoitusten nollapäivää ja toisaalta - parhaana päivänä n.17 % vastaajista ryhtyi kuukausilahjoittajaksi.
- Merkittävä apu tässä soittotyössä oli huippuhyvä ohjelmisto, Lead Desk. Sitä voinkin lämpimästi suositella kaikille soittotyötä tekeville. Ohjelmisto on huiman helppo käyttää ja se toimii ilmeisen hyvin crm-järjestelmän (Sales Lead) kanssa.
- Tästä työstä minulla oli jokaisen päivän päätteeksi hyvä mieli. Olin saanut keskustella mukavien ihmisten kanssa ja voinut olla omalla työpanoksellani oikeasti tekemässä hyvää.
Tämä työ oli kokonaisuutena positiivinen ja opettavainenkin kokemus, josta olen todella kiitollinen. Ehkäpä siis joskus vielä uudestaan, mutta nyt keskityn johonkin ihan muuhun...
MyyntiReino kertoo tässä blogissaan tositapahtumiin perustuvia tarinoita myyntimiesten matkoilta yli 40 vuoden ajalta. MyyntiReinon mukana pääset värikkäälle ja vaiherikkaalle matkalle ympäri Suomen - ja vähän ulkomaillekin. Tarinat on kirjoitettu muistelumielessä, mutta silti niistä voi myös oppia jotakin, jos niin haluaa. Toivottavasti viihdyt MyyntiReinon matkassa.
perjantai 1. syyskuuta 2023
2469 puhelua kuukaudessa
Onko se paljon vai vähän? Sen osaavat varmaankin kertoa minulle päätyönään puhelintyötä tekevät henkilöt.
MyyntiReino on pitkän linjan ja wanhan koulukunnan ammatistaan ylpeä kauppamies, joka on kiertänyt kauppaamassa kaikenlaista tavaraa ja palvelua ympäri Suomen vuodesta 1982 alkaen.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.