keskiviikko 13. maaliskuuta 2024

Älä kätkeydy osaamattomuuden savuverhoon

Moni myynnin ja markkinoinnin ammattilainen korostaa osaamistaan käyttämällä ammattitermejä sekä niiden lyhenteitä.

CTR, SEM, PPC, CPM, ROI, KPI, CTA, UGC ja CRM ovat markkinoinnin parissa toimiville tuttuja lyhenteitä, mutta eivät ole sitä välttämättä kaikille heille, jotka markkinoinnin palveluita ostavat.

Kun henkilön tekstissä tai puheessa on paljon lyhenteitä, voi osa ihan relevanteista asiakkaista jäädä jostain tärkeästä tiedosta paitsi, koska ei ymmärrä lyhennettä. Osa saattaa tuskastua, jos lyhennettä ei hänelle kysymättä avata - eikä henkilö aina itse sitä ehkä kehtaa kysyäkään.

Lyhenteiden käyttämisestä saattaa tulla myös tunne, että henkilö kätkee osaamattomuuttaan ammatillisten lyhenteiden hämäävään savuverhoon.

Lyhenteitä käyttämällä henkilö ehkä kuvittelee vaikuttavansa ammattilaiselta, mutta mielestäni hän vaikuttaa lähinnä moukkamaiselta, kun hän ei huomio kuulijoitaan/lukijoitaan. Lyhenteille on toki paikkansa, silloin kun kaikki ne varmasti ymmärtävät eikä kukaan pääse sanomaan kuten entinen asiakkaani eräästä webinaarista: "Ko ehä mie tuommoste termilöhe piälle mittää ymmär" (toivottavasti siteerasin oikein).

Jotta tuossa edellä mainittu lyhenteiden ritirimpsu ei jää kenellekään epäselväksi, niin tässä näiden lyhenteiden merkitykset:

⭐ CTR Click-through rate (klikkausprosentti)
⭐ SEM Search Engine Marketing (hakukonemarkkinointi)
⭐ PPC Pay-per-click (klikkauskohtainen maksu)
⭐ CPM Cost per mille (tuhatta näyttökertaa kohti maksettava hinta)
⭐ ROI Return on Investment (sijoitetun pääoman tuotto)
⭐ KPI Key Performance Indicator (keskeinen suorituskykymittari)
⭐ CTA Call to Action (toimintakehotus)
⭐ UGC User-generated content (käyttäjien luoma sisältö)
⭐ CRM Customer Relationship Management (asiakkuuksien hallintajärjestelmä)

Googlaamalla löytyy näiille pidemmät selitykset, jos enemmän näistä tietoa haluaa.

Näin näppärästi tämäkin postaus muuttui hetkessä ammattitermien lyhenteiden myötä monta astetta ammattimaisemmaksi. Nyt joku saattaa jopa luulla, että minäkin näistä lyhenteistä jotain ymmärrän.

Älä kätkeydy ammattitermien lyhennysten savuverhon taakse. Se saattaa häivyttää ihan hyvältäkin asiakkaaltasi osaamattomuutesi lisäksi myös ostoaikeet. Ammattimaisuuden korostamista tärkeämpää myyjälle on tehdä kauppaa... tai siltä minusta ainakin tuntuu.

No, saatan toki olla väärässäkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.