"Tämä meidän toimiala on kuule niin erikoinen, että..."
Kuinka moni on kuullut tämän lauseen?
Tämä on usein esitetty perustelu mm. sille, ettei toimialan ulkopuolelta tulevaa voida rekrytoida yritykseen. Samalla se tosin sulkee pois mahdollisuuden siitä, että joku toimialaa tuntematon voisikin tuoda tehtävään paljon kaivattua uutta näkemystä ja/tai uusia toimintatapoja.
Toki esim. uuden myyjän rekrytoiminen kilpailijalta on yritykselle helppo ja ehkä riskittöminkin ratkaisu: myyjä pääsee työhönsä yleensä kiinni varsin lyhyellä perehdytyksellä ja alkaa heti tuottaa rahaa yritykselle (omalla kohdallani perehdytys kesti toisinaan puoli päivää tai joskus jopa kokonaisen päivän).
Monessa muussakin rekrytoinnissa tämä perustelu ontuu. Aika usein kyse on enemmänkin yrityksen johdon tavasta katsoa asiaa. Loppupelissä kun uusi työntekijä kyllä oppii kaiken tarvittavan, jos hän vain niin haluaa ja intoa siihen piisaa. Myyjänä olen huomannut, ettei ole tuloksen kannalta kovin paljon merkitystä sillä mitä myy - kaiken tarvittavan toimialakohtaisen tiedon kyllä oppii.
Samaa huonoa perustelua käytetään myös mm. liiketoiminnan kehittämisessä, vaikka aivan samat ongelmat löytyvät kaikista yrityksistä - ihan riippumatta toimialasta. Termeillä vain saattaa olla pieniä toimialakohtaisia eroja. Samat lainalaisuudet toimivat kuitenkin kaikissa yrityksissä. Jos strategia on huono, se on sitä ihan toimialasta riippumatta.
Päättäjä.
Astu ulos boxistasi - katsele ympärillesi ja kuuntele. Saatat yllättyä näkemästäsi ja kuulemastasi. Muuallakin tehdään ihan kannattavaa liiketoimintaa.
MyyntiReino kertoo tässä blogissaan tositapahtumiin perustuvia tarinoita myyntimiesten matkoilta yli 40 vuoden ajalta. MyyntiReinon mukana pääset värikkäälle ja vaiherikkaalle matkalle ympäri Suomen - ja vähän ulkomaillekin. Tarinat on kirjoitettu muistelumielessä, mutta silti niistä voi myös oppia jotakin, jos niin haluaa. Toivottavasti viihdyt MyyntiReinon matkassa.
tiistai 17. joulukuuta 2024
Erikoinen toimiala
MyyntiReino on pitkän linjan ja wanhan koulukunnan ammatistaan ylpeä kauppamies, joka on kiertänyt kauppaamassa kaikenlaista tavaraa ja palvelua ympäri Suomen vuodesta 1982 alkaen.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.