Tällä hetkellä monessa yrityksessä
mietitään säästöjä. Monessa yrityksessä kaikki mahdolliset säästötoimet on jo
käytetty ja viimeisenä keinona vähennetään myyjiä. Itsekin jouduin lomautetuksi
viime vuoden lopulla päätyöstäni myynnin johtotehtävästä sekä samalla oman
toimeni ohella hoitamastani, saman omistajan toisen yrityksen, markkinoinnin ja
myynnin johtotehtävästä.
Tällaista jälkeä tulee, kun ajetaan vanteilla |
Myyntikäynnin kustannukset ovat
nousseet viime vuosina hurjasti. Kun yrityksen myyntiorganisaatiota siis pienennetään,
toki kulut pienenevät - mutta niin pienenevät tulotkin. Myyjän irtisanominen
tai lomauttaminen kulujen säästämiseksi, on kuin irroittaisi kumit auton vanteilta
polttoainekulujen vähentämiseksi. Teoriassa näin kontakti ja kitka tiehen pienenevät, joten bensan kulutus vähenee. Matkan teko vanteilla ei ole kovin mukavaa, mutta auto kyllä kulkee näin hetken aikaa. Jonkun matkan kuluttua autoon tulee kuitenkin jo suuria vaurioita ja matkanteko yleensä katkeaa.
Myyjän lopettaessa työsuhteensa
irtisanomiseen tai hänen ollessaan lomautettuna, asiakas tuntee usein jäävänsä
yksin kun hänen tuttu yhteyshenkilönsä ei voikaan enää auttaa
ongelmatilanteissa. Toki organisaatiot pyrkivät aina löytämään pikaisesti
korvaavan henkilön jäljelle jääneestä organisaatiosta, mutta aina se ei
asiakasta miellytä. Kun kauppa on tehty tutun myyjän kanssa, myyjä on se
ensimmäinen johon otetaan yhteyttä. Myyjällä tuleekin aina olla viime kädessä vastuu
asiakkaistaan ja heidän tyytyväisyydestään, kunhan hänelle vain annetaan siihen
mahdollisuus.
Kun myyjä irtisanotaan tai lomautetaan,
niin meneekö yrityksellä siis huonosti vai liian hyvin? Halutaanko hillitä
liikaa kysyntää ja tyytyä pienempään tulokseen vai onko kysymys vain siitä,
että ei ns. nähdä metsää puilta? Mielestäni kysymys on aina tuosta
jälkimmäisestä.
Kun yrityksessä pohditaan myyntiryhmän
tulevaisuutta ja sen kannattavuutta, on yhtenä olennaisena pohdittavana asiana
oltava myyjien palkan muodostumisen perusteet sekä myyjien toimintaedellytykset
yrityksen toimintaympäristössä:
- Onko yrityksen johto tehnyt kaiken tarvittavan mahdollistaakseen parhaan mahdollisen myyntituloksen?
- Ohjaako yrityksen palkkamalli myyjiä toimimaan yrityksen haluamalla tavalla?
- Onko myyjillä kaikki edellytykset tehdä kannattavaa ja tuloksellista myyntityötä, niin ettei hänen oma ansiotasonsa laske muun organisaation toimenpiteiden seurauksena?
- Ovatko yrityksen palvelut/tuotteet asiakkaitten odotusten tasolla?
Usein vastaus moneen näistä
kysymyksistä on kielteinen, eikä se ole myyjän vika vaikka hän tästä usein joutuukin
kärsimään. Myyntityön johdossa on siis kehitettävää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.