tiistai 8. syyskuuta 2015

Liian hyvää ollakseen totta



Yli 30 vuotta kestäneen myyntimiesurani aikana olen tehnyt pitkälti yli 10.000 asiakaskäyntiä ja tavannut useita tuhansia yrityspäättäjiä. Näiden henkilöiden joukossa on ollut satojen kasvuyritysten ihmisiä ja olen vilpittömästi toivonut heille kaikille sekä heidän yrityksilleen suurta menestystä, mutta rehellisesti sanottuna olen siinä hetkessä uskonut vain kourallisen heistä ja heidän yrityksistään siihen pystyvän. Myöhemmin aika on osoittanut, että vielä harvempi heistä ja näistä ko. yrityksistä on siihen lopulta yltänyt. Tällä laajalla työelämänkokemuksellani tiedän; kun joku asia tuntuu liian hyvältä ollakseen totta - se ei yleensä sitä ole.

Joku aika sitten sain henkilökohtaisen tilaisuuden tutustua läheltä erääseen suomalaiseen kasvuyritykseen, sen toimintatapaan ja palvelutuotteisiin. Yrityksen palvelutuotteet oli pidetty yrityksessä hyvin simppelinä ja helppotajuisina – siis helppoina myydä ja ostaa. Asiakkaat olivatkin ottaneet palvelutuotteet hyvin vastaan, vaikka yritys on vasta kasvuvaiheensa alussa ja suuri menestys antaa vielä odottaa itseään.

Monopolyssa sijoittamalla vaurastuu
Päästyäni tutustumaan yrityksen toimintatapaan ja palvelutuotteisiin hieman syvällisemmin, minulle tuli tunne, että tämä kaikki on liian hyvää ollakseen totta. Näiden palvelujen myynti tuntui niin helpolta, että se on kuin myisi vettä Saharassa. Pohdin siis itsekseni: voiko olla niin, että tämä yritys on keksinyt jotain ainutlaatuista markkinoille ja lisäksi vielä tuonut sen vielä ajankohtana, jolloin palvelulle on luontainen tarve jo olemassa? Kaiken muun hyvän lisäksi tämän yrityksen oma menestyminen luo samalla menestystä myös sen asiakkaille ja edistää siten merkittävästi sen asiakasyritysten toimintamahdollisuuksia  sekä tarjosi mahdollisuuden vaurastumiseen.

Pallottelin yrityksen toimintamallia ja sen palvelutuotteita keskustelemalla niistä luottamuksellisesti muutaman hyvän businesstuttuni kanssa. Heiltä sain vahvistusta ajatukselle; kyllä tämä todellakin on mahdollista. Yritys on tuonut markkinoille toimintatavan ja palvelutuotteet, joilla on mainio mahdollisuus menestyä markkinoilla. Kukaan businesstuttavistani ei tyrmännyt yrityksen ideoita ja mahdollisuuksia. Kun itsekin olin heidän kanssaan asiasta samaa mieltä, oli tässä vaiheessa mukava todeta olleensa itse aluksi väärässä.

Seuraan nyt siis suurella mielenkiinnolla, kuinka kyseisen kasvuyrityksen menestys lähtee nousuun ja olen mielelläni heitä tässä työssä myös avustamassa. Yrityksen menestys tulee hyödyttämään suurta joukkoa yrityksiä sekä auttaa niitä menestymään ja vaurastumaan.

Nyt haluat varmaankin kuulla mistä yrityksestä on kyse? 
No sitä minä en kerro. Se jääköön minun ja yrityksen edustajien keskinäiseksi salaisuudeksi, sillä myyntimiehen asiakastapaamisethan ovat aina luottamuksellisia. 

Nyt minäkin uskon, että yrityksen toimintatapa ja sen palvelutuotteet eivät ole liian hyviä ollakseen totta, vaan ne ovat oikeasti vain niin erinomaisia

Toivon siis vilpittömästi menestystä tälle yritykselle ja odotan sitä myös suurella mielenkiinnolla, iloiten suuresti sen toteutumisesta joskus tulevaisuudessa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.