Myyntihommissa olen jo
paksunahkaistunut asiakkaiden epäkohteliaaseen käytökseen, mutta aina se jaksaa
kuitenkin hämmästyttää minua. Miksi joku ihminen haluaa antaa itsestään
epäkohteliaan kuvan, kun kohteliaisuus ei maksa mitään? Minulle kohteliaisuutta
opetettiin jo kotona: rakas äitini tapasi sanoa:
”Jos sinulla ei ole rahaa, niin ole edes kohtelias”.
Epäkohteliaisuuteen
törmää nykyään usein. Haluan kuitenkin uskoa, että usein kyse on enemmän
ihmisten ajattelemattomuudesta kuin tahallisesta epäkohteliaisuudesta. Usein
asiaa ajatellaan vain omista lähtökohdista eikä osata ajatella sitä toisen
ihmisen kannalta.
Puhelinmyyjien
puheluihin vastaavat ihmiset sanovat toisinaan asioita todella töykeästi ja
epäkohteliaasti tai lyövät vain luurin korvaan sanomatta mitään. Ei varmaankaan
olisi liikaa vaadittu, jos puhelinmyyjää ja hänen työtään arvostettaisiin
sanomalla esim. ”Ei kiitos, en osta nyt mitään. Hyvää työpäivän jatkoa
Sinulle”. Näin olisi varmaan itsellä ja puhelinmyyjällä parempi fiilis puhelun
jälkeen.
Toisinaan mennessäni asiakkaan
kanssa ennakolta sovittuun tapaamiseen ajoissa, asiakas ei tulekaan paikalle.
Siinä sitten odottelen hetken ja kun asiakasta ei ala kuulua soitan hänelle.
”Ai oliko se tänään?
Sorry, mutta mä olen nyt just vähän kaukana. Sovitaanko uusi aika myöhemmin?”
tai sitten asiakas ei edes kehtaa vastata puhelimeensa, vaan laittaa vain
lyhyen tekstiviestin: ”Palaverissa, soitan myöhemmin”. Eikä tuota soittoa
koskaan tule. Tämä ei ainakaan paranna myyjän asiakkaasta ja kyseisestä yrityksestä
saatua ensivaikutelmaa. Eikä varmasti innosta varaamaan uutta tapaamista, jos ei kyse ole aivan huippuhyvästä ja korvaamattomasta asiakkaasta.
Eniten ehkä ihmettelen
kuitenkin niitä kertoja, kun asiakas on itse pyytänyt minut tapaamiseen, mutta
ei kuitenkaan itse ilmesty paikalle. Taas kuulen soittaessani monta selitystä
tai saan sen selittelevän tekstarin. Onko ihan mahdotonta laittaa myyjälle
vaikka vain se tekstari (siis, jos ei kehtaa soittaa) heti kun buukkaa samalle
hetkelle toisen palaverin?
Myyjälle palaveri
tarkoittaa aina, että sen valmisteluun sekä matkoihin ja palaveriin varattu
aika on pois muusta myynnistä. Matkustaminen aiheuttaa lisäksi kustannuksia.
Kun asiakas ei vaivaudu paikalle tai ei ilmoita ajoissa omasta esteestään,
syntyy myyjälle ylimääräisiä kustannuksia ja tulospalkkaisena hän siis menettää rahaa.
Haluanko siis tehdä
jatkossa yhteistyötä tällaisen henkilön ja yrityksen kanssa, joka ei pidä lupauksiaan? Minkälaisen
kuvan asiakas antaa itsestään ja hänen edustamastaan yrityksestä? Onko
yrityksellä niin huonot toimintamallit ja järjestelmät, että edes kalenteria ei
saada toimimaan?
Kannattaa siis miettiä; minkälaisen kuvan Sinä haluat antaa itsestäsi ja edustamastasi yrityksestä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.