torstai 26. marraskuuta 2015

Epäkohtelias - vahingossa vai tahallaan?



Myyntihommissa olen jo paksunahkaistunut asiakkaiden epäkohteliaaseen käytökseen, mutta aina se jaksaa kuitenkin hämmästyttää minua. Miksi joku ihminen haluaa antaa itsestään epäkohteliaan kuvan, kun kohteliaisuus ei maksa mitään? Minulle kohteliaisuutta opetettiin jo kotona: rakas äitini tapasi sanoa: ”Jos sinulla ei ole rahaa, niin ole edes kohtelias”.

Epäkohteliaisuuteen törmää nykyään usein. Haluan kuitenkin uskoa, että usein kyse on enemmän ihmisten ajattelemattomuudesta kuin tahallisesta epäkohteliaisuudesta. Usein asiaa ajatellaan vain omista lähtökohdista eikä osata ajatella sitä toisen ihmisen kannalta.

Puhelinmyyjien puheluihin vastaavat ihmiset sanovat toisinaan asioita todella töykeästi ja epäkohteliaasti tai lyövät vain luurin korvaan sanomatta mitään. Ei varmaankaan olisi liikaa vaadittu, jos puhelinmyyjää ja hänen työtään arvostettaisiin sanomalla esim. ”Ei kiitos, en osta nyt mitään. Hyvää työpäivän jatkoa Sinulle”. Näin olisi varmaan itsellä ja puhelinmyyjällä parempi fiilis puhelun jälkeen.

Toisinaan mennessäni asiakkaan kanssa ennakolta sovittuun tapaamiseen ajoissa, asiakas ei tulekaan paikalle. Siinä sitten odottelen hetken ja kun asiakasta ei ala kuulua soitan hänelle.

”Ai oliko se tänään? Sorry, mutta mä olen nyt just vähän kaukana. Sovitaanko uusi aika myöhemmin?” tai sitten asiakas ei edes kehtaa vastata puhelimeensa, vaan laittaa vain lyhyen tekstiviestin: ”Palaverissa, soitan myöhemmin”. Eikä tuota soittoa koskaan tule. Tämä ei ainakaan paranna myyjän asiakkaasta ja kyseisestä yrityksestä saatua ensivaikutelmaa. Eikä varmasti innosta varaamaan uutta tapaamista, jos ei kyse ole aivan huippuhyvästä ja korvaamattomasta asiakkaasta.

Eniten ehkä ihmettelen kuitenkin niitä kertoja, kun asiakas on itse pyytänyt minut tapaamiseen, mutta ei kuitenkaan itse ilmesty paikalle. Taas kuulen soittaessani monta selitystä tai saan sen selittelevän tekstarin. Onko ihan mahdotonta laittaa myyjälle vaikka vain se tekstari (siis, jos ei kehtaa soittaa) heti kun buukkaa samalle hetkelle toisen palaverin?

Myyjälle palaveri tarkoittaa aina, että sen valmisteluun sekä matkoihin ja palaveriin varattu aika on pois muusta myynnistä. Matkustaminen aiheuttaa lisäksi kustannuksia. Kun asiakas ei vaivaudu paikalle tai ei ilmoita ajoissa omasta esteestään, syntyy myyjälle ylimääräisiä kustannuksia ja tulospalkkaisena hän siis menettää rahaa.

Haluanko siis tehdä jatkossa yhteistyötä tällaisen henkilön ja yrityksen kanssa, joka ei pidä lupauksiaan? Minkälaisen kuvan asiakas antaa itsestään ja hänen edustamastaan yrityksestä? Onko yrityksellä niin huonot toimintamallit ja järjestelmät, että edes kalenteria ei saada toimimaan?

Kannattaa siis miettiä; minkälaisen kuvan Sinä haluat antaa itsestäsi ja edustamastasi yrityksestä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.