torstai 19. marraskuuta 2015

Kättä päälle




Muistan, kun aikoinaan koulussa piti hakea todistus opettajalta. Siinä vaadittiin aina kättely ennen todistuksen saantia. Opettaja oli etukäteen neuvonut, kumpaan käteen otetaan todistus ja kummalla kädellä kätellään sekä muistuttanut, että kätellessä pitää katsoa silmiin. Todistuksen saanti jännitti kuitenkin kaikkia niin, että useimmilta ohjeet unohtuivat ja toisilta jopa koko kättely, ellei opettaja olisi sitä kaikilta vaatinut. Ihan lukkoonhan siinä kuitenkin moni meni. 

Kuin kuollut kala kädessä
Kättelyn ongelmallisuuteen törmää usein myös arkipäivän tilanteissa esim. lääkärin vastaanotolla. Moni lääkäri jättää näinä tautisina aikoina kokonaan kättelemättä, mutta toisinaan lääkäri tarjoaa tullessa ja lähtiessä ärsyttävän velton ja vetelän kättelyn. Mieleeni on usein tullut, että olisi mieluummin jättänyt kättelemättä.

Vanhan koulukunnan kauppamiehenä kättely on minulle arvokas ele ja tärkeä ensivaikutelman antaja kohtaamisissa. Kättelyitä on kuitenkin monenlaisia: toiset veivaa, toiset vatkaa, joku antaa vain sormenpäät, jonkun kädenpuristus on löysä ja tunnoton ja joku puristaa kädestä kaikin voimin, niin että tuntuu kuin sormista katoaisi tunto. Läheskään kaikki eivät osaa katsoa silmiin, vaan toisilla katse harhailee tai he tuijottavat jonnekin ohitse kaukaisuuteen. Moni ei varmaankaan mieti minkälaisen ensivaikutelman toinen tällaisesta kättelystä saa.  

Eräällä varsin isokokoisella asiakkaallani oli tapana aina ensimmäistä kertaa uutta edustajaa tervehtiessään nykäistä tämä lujalla otteella itseään kohti ja ottaa edustaja vastaan todeten, että ”Äläpä nyt sentään päälle tule.” Onneksi kollegani olivat varoittaneet minua tästä, joten osasin itse pitää varani enkä lentänyt asiakkaan syliin. Tämä oli asiakkaan omintakeinen tapa testata, kuinka edustaja yllättävään tilanteeseen suhtautui. Tapaaminen jäi ainakin kaikille mieleen - mutta ei välttämättä kaikille niin mukavana muistona.

Kättelyllä on siis merkitystä. Mielestäni kunnon kauppamiehen pitää osata kätellä niin, että kättely herättää luottamuksen ja osoittaa asiakkaalle arvostusta. Myyntimiehen kättelyn pitää olla jämäkkä, muttei mikään voimallinen puristus. Asiakasta pitää katsoa silmiin ja hymy on tässä tilanteessa ihan toivottava asia.  Mielestäni kaupasta pitää myös osata kiittää asiakasta kättelemällä. Lähtiessä kättelyllä varmistetaan viimeisenä mitä asiakkaan kanssa on sovittu ja että asiat on tehty hyvässä yhteisymmärryksessä.

Näin kummallekin jää kaupasta hyvä mieli ja rehti fiilis - Näin myyjän on helpompi tulla taas uudestaan tekemään lisää kannattavaa kauppaa.

Kättä päälle ja kaupat on sovittu



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.