Myyntihommissa
olen usein joutunut tekemään töitä ainakin osittain suoritepalkalla. Provisiopalkan
arviointi etukäteen on aika mahdoton tehtävä: onko esim. 30 %:n provisio suuri
vai pieni sen näyttää vasta ensimmäiset tilinauhat. Onko palkka liian suuri
yrityksen katerakenteeseen nähden, sen tietävät vain yrityksen omistajat ja
kirjanpito.
Uudesta työsuhteesta neuvoteltaessa, palkkavaatimustani pidetään usein liian suurena.
Mikä sitten on myyntimiehelle liian suuri palkka?
Jos
mittarina pidetään vain kuukausittain palkkana maksettua euromäärää, voi palkkavaatimukseni
tuntua monesta suurelta. Kun palkka suhteutetaan tehtyyn työmäärään ja
saavutettuun tulokseen, on palkkapyyntöni kuitenkin varsin kohtuullinen – jopa maltillinen.
Tässä esimerkki: Kun toin myyjänä yritykseen laskutettavaa myyntiä (alv.0%)
yhteensä yli 15 milj. €/vuosi ja sain tästä korvauksena palkkaa 120.000 €/vuosi
eli palkkani on mielestäni jopa suhteellisen
pieni yrityksen saamaan etuun nähden.
Usein
yritykset tarjoavat myyntityöstä pelkkää provisiota, mutta edellyttävät
kuitenkin myyjältä paljon muitakin tehtäviä kuin myynti. Tällaisia muita tehtäviä
ovat mm. uusien kollegojen kouluttaminen, raportointi, markkinointimateriaalien
tekeminen, messuille osallistuminen, reklamaatioiden käsittely, jne. Mielestäni
puhtaalla provisiolla töitä tekevältä myyjältä ei pitäisi edellyttää myynnin
lisäksi muita työtehtäviä. Näin siksi, että provisiomyyjän pitää voida
keskittyä myyntiin, koska vain siitä hänelle maksetaan.
Toisinaan
yrityksissä määritellään myyjille ns. maksimipalkka, joka yleensä tarkoittaa,
että tietyn euromyynnin jälkeen provisiota ei enää kerry tai sitä kertyy, suhteessa
edelliseen, mitättömän vähän. Tällaiset provisiojärjestelmät ovat
myynnintappajia, sillä onhan selvää että myyntimieheltä putoavat ns. "hanskat
kädestä", kun huippuprovisiot on saavutettu.
Eräs kollegani tapasi tehdä töitä hullun lailla kolme viikkoa ja pitää sen jälkeen aina viikon
vapaata. Näin hän teki siksi, että yrityksen provisiojärjestelmä ei olisi
tuonut juurikaan lisää rahaa neljännen viikon töistä, joten hän käytti sen
ajan mieluummin matkustamiseen ja rahan tuhlaamiseen rahan tienaamisen sijasta.
Mitsubishi Evo |
Eräs
myyjän suurimmista kustannusvaikutuksista yritykselle on auto. Monessa
yrityksessä myyjä saa edelleen ajaa omalla autollaan ja nostaa kilometrikorvauksia
sekä päivärahoja. Tämä on myyjälle oiva tapa hankkia lisätuloja, jos vain pitäytyy
autohankinnoissa järkivalinnoissa eikä vaihda autoa liian usein. Eräs kollegani
ajoi neljässä vuodessa laskutettavaa työajoa lähes 300 000 km. On selvää,
että uutena ostettu diesel mersu oli ollut hyvä hankinta ja auto oli neljän
vuoden aikana jo maksanut itsensä tuplaten.
Auto
on siis myyjälle paitsi työväline, myös tapa hankkia palkanlisää. Itse olen
kuitenkin ns. automiehiä ja autoja tulee vaihdettua useammin kuin se
taloudellisesti on järkevää. En myöskään ole koskaan innostunut dieselautoista, enkä pienimoottorisista järkiautoista. Tästä syystä kilometrikorvaukset eivät itselläni yleensä
ole edes kattaneet autoilun aiheuttamia kuluja, mutta harrastuksesta pitää olla valmis
maksamaan. On kuitenkin etuoikeutettua saada ajaa autoilla, jotka herättävät
itsessä intohimoa sekä tehdä työtä, jota rakastaa.
Rakkaudesta
myyntiin ja autoihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.