Kun kokouksen
tavoitteena on luoda uusia toimintatapoja tai esitellä uusi tuote, on kokouksen
nopea ja harmoninen läpivienti on yleensä kaikkien siihen osallistuvien mieleinen
tavoite. Niitä henkilöitä, jotka tällaisessa kokouksessa kyseenalaistavat tehtyjä
ehdotuksia tai esittävät eriäviä mielipiteitään, pidetään usein hankalina
tapauksina ja ns. vastarannan kiiskinä.
On helpompaa,
jos kaikki ovat kokouksessa esityksen kanssa samaa mieltä, kuin se, että joku
kyseenalaistaa esitetyn toimintamallin ja esittää poikkeavia näkemyksiä tai muutosehdotuksia.
Myyntimiehelle on tällainen toiminta tärkeää monesti jo asemansa perusteella:
hänen pitää ajatella asiakkaansa tavoin ja samalla myös tämän etua.
Usein päätöksenteon
ongelmana on, että ehdotusten pohjana on vain yhden ihmisen näkemys asiasta. Kun
keskustelua tai pohdintaa ei kokouksessa synny, niin moni asia jää jalostumatta
paremmaksi. Keskustelu, kyseenalaistaminen ja pohdita syventävät kaikkien osallistujien
näkemystä asiassa ja parhaassa tapauksessa alkuperäinen ehdotus jalostuu huomattavasti
paremmaksi. Keskustelun kautta kaikki osallistujat myös sitoutuvat paremmin tehtyyn
päätökseen ja sovittuihin muutoksiin.
Kokousten keskustelukulttuuria
kannattaa opetella ja harjoitella organisaatioissa. Kannattaa huomata, että henkilö,
joka on aina kaikesta eri mieltä voikin olla juuri se tekijä, joka täydentää
lopputuloksen alun perin esitettyä paremmaksi. Myynnin mukanaan tuoma ”asiakkaan
näkemys” on aina erittäin tärkeätä ottaa huomioon.
Myyntimiehenä
olenkin itse ollut usein juuri se kokouksen vastarannan kiiski. Pyrin aina aktiivisesti
etsimään parempia ratkaisuja ja kehittämään nykyisiä toimintamalleja – niistä asiakkaani
maksavat. Toisaalta, joskus yrityksissä tehdään esityksiä, jotka ovat hallaa
asiakassuhteille – näihin myynnin pitää reagoida nopeasti, päättäväisesti ja voimakkaasti.
Tulen siis jatkossakin
aina sanomaan oman mielipiteeni, koska uskon sen auttavan parempien ratkaisujen
löytämisessä sekä asiakkailleni että myös edustamalleni yritykselle. Tuon aina rehellisesti
esiin omat ajatukseni, yritän löytää uusia ja erilaisia näkökulmia asiaan.
Myynnissähän
on lopulta aina kyse parempien ratkaisujen löytämisestä asiakkaille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.