Toisinaan tulee silloin vastaan tilanne, että pitää jättää myymättä, kun oma tuote/palvelu ei sovellu ominaisuuksiensa puolesta asiakkaalle. Tässä tilanteessa myyjän on helppo suositella kilpailijan tuotetta, jos se on asiakkaalle sopivampi.
Entäpä, kun oma tuote/palvelu on kyllä asiakkaalle ihan hyvä, mutta samalla kuitenkin myös huomattavasti kalliimpi kuin kilpailijan täysin vastaava?
Vieläkö asiakkaalle tarjotaan paras ratkaisu (=halvempi) vai venyykö myyjän moraali hinnan kohdalla?
Olen melko varma, että aika moni myyjä ottaa tässä vaiheessa asiakkaalta rahat pois. Vai olenko ihan väärässä?
Myyjä perustelee tämän toiminnan itselleen sillä, että se on asiakkaan kannalta paras ratkaisu - vaikka se ei olekaan sitä taloudellisesti.
Saahan asiakas toki halutessaan maksaa vähän enemmän - mutta onko se aina tietoinen valinta?
MyyntiReino kertoo tässä blogissaan tositapahtumiin perustuvia tarinoita myyntimiesten matkoilta yli 40 vuoden ajalta. MyyntiReinon mukana pääset värikkäälle ja vaiherikkaalle matkalle ympäri Suomen - ja vähän ulkomaillekin. Tarinat on kirjoitettu muistelumielessä, mutta silti niistä voi myös oppia jotakin, jos niin haluaa. Toivottavasti viihdyt MyyntiReinon matkassa.
lauantai 30. marraskuuta 2024
Hinta versus moraali
Toivottavasti mahdollisimman moni myyjä on sitä mieltä, että asiakkalle on aina pyrittävä tarjoamaan paras mahdollinen ratkaisu.
MyyntiReino on pitkän linjan ja wanhan koulukunnan ammatistaan ylpeä kauppamies, joka on kiertänyt kauppaamassa kaikenlaista tavaraa ja palvelua ympäri Suomen vuodesta 1982 alkaen.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.