Lupasin lukea sopimuksen, kommentoida ja kertoa mielipiteeni.
Hyvä, että hän sai työsopimuksen ennalta luettavakseen, sillä tämän työsopimuksen luettuani, olisin pitänyt kyseistä työnantajaa muuten täysin koijariyrittäjänä. Kommentoitavaa nimittäin oli.
Tarjotussa työsopimuksessa mm. työnantajalla on oikeus muuttaa myyjän toimialuetta sekä käyttää samalla alueella myös muitakin myyjiä. Tämä siis pelkästään työnantajan yksipuolisella päätöksellä ja ilmoituksella. Tällä on iso merkitys myynnin mahdollisuuksiin ja se vaikuttaa myös provisioihin. Yleensähän tällaisista muutoksista neuvotellaan.
Myyjän palkkaus rakentui yli 2000 €:n pohjapalkasta, mielestäni ihan kohtuullisesta provisiosta sekä pienestä puolivuotisbonuksesta. Nämä edellä mainitut olivat mielestäni ihan OK.
Provision ja bonuksen tasoon en toki osannut ottaa kantaa, kun ala oli minulle hieman vieras. Tässä pitää vain luottaa työnantajan kertomaan.
Se mikä suuresti minua ihmetytti oli sopimukseen määritelty kuukausittainen provisiokatto. Se oli kyllä kohtuullisen korkealla, muttei mielestäni silti hyvälle myyjälle välttämättä tavoittamattomissa. Mitä tapahtuu, kun provisiokatto saavutetaan - no, silloinhan ne työhanskat yleensä putoavat.
Yksi erikoisuus provision laskennassa oli myös jokaiselta uudelta asiakkaalta laskutettava, mutta kuitenkin myynnistä vähennettävä asiakkuuden perustamiskustannus. Se vähentää myyjän provisiota yli 100 €/asiakas. En ymmärrä syytä tällaiseen, kun ajatus on kuitenkin myytävä asiakkaalle.
Palkkapäiväksi oli määritelty kuukauden viimeinen päivä, mutta provisiot maksettaisiin vasta kertymiskuukautta seuraavan kuukauden viimeisenä päivänä, JOS asiakas on maksanut laskunsa. Asiakkaathan eivät aina maksa ajallaan, sen olen perintäalalla toimiessani useasti todennut. Provisioita voi siis joutua pahimmassa tapauksessa odottamaan montakin kuukautta.
Bonus maksettaisiin aina tammikuun ja heinäkuun palkanmaksun yhteydessä edellisen kuukauden loppuun mennessä kertyneen laskutuksen perusteella. Henkilön työsuhteen päättyessä bonusta ei kuitenkaan maksettaisi. Kyse voi olla useammasta tuhannesta eurosta, jotka näin jäävät siis työnantajalle.
Itseäni aina sapettaa, kun huomaan, että myyntiuransa alussa olevia nuoria yritetään koijata epäedullisiin työsopimuksiin. Eikä tämä ollut ensinkään sieltä huonoimmasta päästä näkemiäni sopimuksia. Ei anna kovin hyvää kuvaa rekrytoivasta yrityksestä.
Olkaapa reiluja, hyvät rekrytoijat ja työnantajat!
MyyntiReino kertoo tässä blogissaan tositapahtumiin perustuvia tarinoita myyntimiesten matkoilta yli 40 vuoden ajalta. MyyntiReinon mukana pääset värikkäälle ja vaiherikkaalle matkalle ympäri Suomen - ja vähän ulkomaillekin. Tarinat on kirjoitettu muistelumielessä, mutta silti niistä voi myös oppia jotakin, jos niin haluaa. Toivottavasti viihdyt MyyntiReinon matkassa.
lauantai 6. syyskuuta 2025
Epäreilu työsopimus
Nuori sukulaispoikani kysyi mielipidettäni hänelle tarjotusta työsopimuksesta. Työtehtävä oli B2B asiantuntijamyyntiä.
MyyntiReino on pitkän linjan ja wanhan koulukunnan ammatistaan ylpeä kauppamies, joka on kiertänyt kauppaamassa kaikenlaista tavaraa ja palvelua ympäri Suomen vuodesta 1982 alkaen.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.