Uudelle myyjälle lykättiin usein paikallinen yritysluettelo käteen ja sanottiin, että "Alahan buukata ittelles käyntejä".
Nykyään tämä ei enää oikein toimi, kun esim. viimeinen Helsingin Seudun Keltaiset Sivut ja puhelinluettelo ilmestyi vuonna 2016. Aika moni yhteystieto on siis varmasti jo muuttunut ja moni yrityskin on fuusioitunut tai muuten kadonnut kokonaan.
Mutta mistä löytyvät tänä päivänä ne uudet ihanneasiakkaat?
Tärkeintä on ensin tietysti määritellä, minkälainen on yrityksen ihanneasiakas. Jos tätä ei ole kunnolla määritelty, niin onhan se hyvän asiakkaan löytäminen vähän haasteellista tuuripeliä.
Onko Teidän yrityksessänne jo määritelty minkälainen on ihanneasiakkaanne?
Mitä työkaluja käytätte prospektointiin ja ihanneasiakkaanne löytämiseen?
Käytättekö jotakin kumppania prospektoinnissa?
Oikeanlainen prospektointi puristaa helpommin ja nopeammin, ostavia asiakkaita ulos myyntisuppilosta. Ei siis ole ollenkaan merkityksetöntä kuinka prospektointia tehdään. Oikeanlaisella ja oikea-aikaisella prospektoinnilla kauppa on myyjälle enää tekemistä vaille valmis.
Huono prospektointi taas teettää myyjälle vain paljon turhaa työtä ja kuluttaa hänen arvokasta myyntiaikaansa.
Parempi tehdä siis kunnolla sen minkä aloittaa. Tämähän pätee aika moneen muuhunkin asiaan.
MyyntiReino kertoo tässä blogissaan tositapahtumiin perustuvia tarinoita myyntimiesten matkoilta yli 40 vuoden ajalta. MyyntiReinon mukana pääset värikkäälle ja vaiherikkaalle matkalle ympäri Suomen - ja vähän ulkomaillekin. Tarinat on kirjoitettu muistelumielessä, mutta silti niistä voi myös oppia jotakin, jos niin haluaa. Toivottavasti viihdyt MyyntiReinon matkassa.
torstai 4. syyskuuta 2025
Tekemistä vaille valmis kauppa
Ennen internettiä kaikki prospektit myyjille löytyivät puhelinluettelon Keltaisilta Sivuilta. Jokaisen varteenotettavan yrityksen tiedothan piti löytyä yritysluettelosta, muuten oli kuin yritystä ei olisi ollut olemassakaan.
MyyntiReino on pitkän linjan ja wanhan koulukunnan ammatistaan ylpeä kauppamies, joka on kiertänyt kauppaamassa kaikenlaista tavaraa ja palvelua ympäri Suomen vuodesta 1982 alkaen.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.