tiistai 16. syyskuuta 2025

Reklamaatio on kehittämisen paikka

Erään suuren, monikansallisen, elintarvikeyhtiön tuotteessa oli virhe. Sunnuntai-iltana päätin tehdä reklamaation, kun arvelin sen auttavan heitä prosessinsa kehittämisessä. Täytin yrityksen kotisivuilta löytämäni reklamaatiolomakkeen. Se ei ollut ihan helppo rasti, kun aika paljon tuotetietoja piti naputella eikä suomi-version käännöskään ollut mikään kieliopillinen mallisuoritus.


Heti lähettämisen jälkeen tuli näyttöön teksi, että reklamaatio on vastaanotettu ja siihen palataan sähköpostilla 1-3:n päivän sisällä. Neuvottiin vielä katsomaan roskaposteista, jos vastausta ei kuulu.

Melkoinen lupaus jättimäiseltä suuryritykseltä, ajattelin. Näinköhän toteutuu?

Maanantaina sähköpostiini kuitenkin kilahti jo vastausviesti. Siinä Dora -niminen asiakaspalveluhenkilö pahoitteli virhettä, kertoi syitä tapahtuneelle ja ilmaisi tyytyväisytensä, että olin käyttänyt aikaani reklamaation tekemiseen ja liitänyt vielä kuvankin. Dora pyysi lopuksi minua lähettämään tilinumeroni hyvitystä varten. Rahat luvattiin tilille 14 päivän kuluessa.

Aivan mahtavaa reklamaation hoitoa!

Vastaus reklamaatiooni oli selkeästi ihan aidosti ihmisen kirjoittama, eikä vain valmis tekstipohja. Tuli hyvä fiilis, että joku on oikeasti perehtynyt asiaan ja vaivautuu myös kirjoittamaan siitä kohtuullisen pitkän ja yksityskohtaisen vastauksen. Ei oikeastaan enää ole edes väliä tuleeko luvattu hyvitys. Sillä kun on lopulta varsin vähäinen taloudellinen merkitys.

En viitsi mainita yritystä, kun kyse on kuitenkin vain yksittäisestä ja valitettavasta virheestä tuotteessa. Toteanpa vaan, että tässä yrityksessä ei ainakaan kusta omiin muroihin, vaikka se äärimmäisen helppoa olisikin.

Tästä reklamaation hoidosta voi moni yritys ottaa mallia. Jos iso suuryritys pystyy tällaiseen, niin kyllä pienempien pitää pystyä samaan. Volyymit kun ovat kuitenkin aivan eri luokkaa.

Reklamaatio on aina mahdollinen kehittämisen paikka, jos sen vain osaa sellaisena nähdä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.