maanantai 15. helmikuuta 2016

Asiakkaaksi vaikka väkisin




Aikoinaan, nuorena myyntimiehenä, jouduin hankkimaan vihreän S-Etukortin, koska asiakkaani ei suostunut ostamaan minulta, ennen kuin olin sen hankkinut. Kyseinen asiakas oli kuitenkin yrityksellemme niin merkittävä, että pakkohan minun oli kyseinen kortti hankkia, kun kaupantekoon kuitenkin oli päästävä. Hieman vastentahtoisesti liityin siis S-ryhmän asiakasomistajaksi ja sain kyseisen kortin. Nyt aukenivat vihdoin kauppamiehelle ovet kaupan tekoon.

Sittemmin vihreä kortti oli toki minulle kuitenkin suureksi hyödyksi Suomea kiertäessäni ja Sokos hotelleissa yöpyessäni. Vielä paremmat edut sain myöhemmin Sokos hotellien omalla kanta-asiakaskortilla, joka toi lukuisia ilmaisia hotelliöitä ja muita etuja paljon matkustavalle. 

Nyt S-ryhmä ottaa kohdallani nyt uuden askeleen pakkoasiakkuudessa. Maaliskuun jälkeen bonukset maksetaan vain S-Pankin tilille. HOK-Elannon alueella kaikkien asiakasomistajien on siis avattava S-Pankissa tili, mikäli haluavat jatkossakin saada bonuksia ostoistaan (muiden pankkien tileille ei bonuksia makseta!). Tähän asti bonukset on maksettu kotiin joka toinen kuukausi lähetetyillä bonuskupongeilla, mutta maaliskuun jälkeen näitä ei enää asiakasomistajille lähetetä.

S-ryhmä tekee siis ota-tai-jätä –tarjouksen. Asiakasomistaja voi vain nöyrästi tyytyä avaamaan S-Pankissa tilin tai luopua oikeudestaan bonuksiin. Toki vaihtoehtona on siirtyä myös kokonaan toisen kaupparyhmän asiakkaaksi, mutta ainakin omalla kohdallani lähikauppani kuuluu S-ryhmään, joten tämä vaihtoehto vaikeuttaisi oleellisesti jokapäiväistä elämää.

Pakkoasiakkuutta jonottamassa
Omalla kohdallani tämä tarkoittaa siis taipumista väkisin ja vastentahtoisesti S-Pankin asiakkaaksi. Varmaa kuitenkin on, että tulen aina nostamaan kertyneet bonuksen välittömästi pois S-tililtäni. Kyllähän S-Pankki tällä tavoin saa itselleen lukuisia uusia asiakkaita, mutta tyytyväisiä heistä tuskin on kovinkaan moni. Helsingin Sanomat uutisoi (12.2.2016), että S-ryhmän mukaan vihreä bonuskortti löytyy jo noin 3,7 miljoonalta suomalaiselta.

Mielestäni HOK-Elanto on hoitanut tämän bonuskuponkiasian kerrassaan kehnosti ja taitamattomasti. Tässä siirtymävaiheessa olisi mielestäni asiakasomistajien pitänyt saada itse valita minkä pankin tilille bonukset jatkossa maksetaan. Myöhemmin osa näistä muiden pankkien tilille bonuksensa halunneista olisi varmasti, jopa ihan vapaaehtoisesti, saattanut siirtyä S-Pankin asiakkaaksi. Pankin tarjoamat palveluthan lopulta asian ratkaisevat.

Pakolla ja väkisin syntyy harvoin mitään hyvää ja kestävää. Tuskin nytkään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.