tiistai 23. helmikuuta 2016

Yleisötilaisuudessa mukana


Koulutustilaisuuskin on myyjälle myyntimahdollisuus

Suurissa yleisötilaisuuksissa, joissa myyjä tapaa useita potentiaalisia uusia asiakkaita, on hänellä oiva tilaisuus hankkia uusia asiakkaita.

Seurattuani useitten menestyneitten myyjien toimintaa, annan muutaman vinkin siitä, kuinka myyjä jää jo ensi tapaamisella asiakkaan mieleen:

1) omaa käyntikorttia antaessaan myyjä tekee samalla jotain, joka jää saajalle mieleen;

- eräs myyjä taittoi omasta kortistaan aina yhden pienen kulman
- eräs toinen myyjä kirjoitti oman korttinsa taakse allekirjoituksensa
- yksi myyjä piirsi korttinsa taakse sydämen - toinen myyjä tähden
- eräs myyjä (nainen) suuteli käyntikortin kääntöpuolelle punatuilla huulillaan huultensa jäljet

2) tilaisuuksissa myyjällä on hyvä olla joku juttu, jolla hän erottuu jotenkin näkyvästi. Esim.
- värikäs salkku tai pikkutakki
- kiikarit kaulassa
- leopardikuvioinen solmio
- suuri rintanappi 
Kaikki varmasti muistavat Roosa Meriläisen rintanapin, jossa luki: ”Vittu haisee hyvälle”. Tämä ei ehkä kuitenkaan ole myyjälle sopiva teksti rintanappiin.
 
Myyjältä tarvitaan tässäkin suhteessa rohkeutta ja heittäytymistä.Tilaisuuksissa myyjän kannattaa  kuitenkin muistaa, että tärkeintä on kontaktien laatu - ei määrä. Potentiaalisen asiakkaan kanssa aloitettua keskustelua ei kannata lopettaa vain kontaktien keräämisen takia, vaan kannatta keskittyä asiakassuhteen syventämiseen.

Myöhemmin, tilaisuuden ja uuden potentiaalisen asiakkaan tapaamisen jälkeen, myyjä:

- lisää kyseisen henkilön seurattavaksi Twitterissä
- pyytää henkilön verkostoonsa LinkedInissä
- laittaa meiliä tai soittaa asiakkaalle ja kysyy, voiko lisätä hänet yrityksensä uutiskirje -listalle
- varmistaa onko joku muu hänen yrityksestään ollut yhteydessä tämän asiakkaan yritykseen tai tähän henkilöön ja tekee tarvittaessa sisäisen sopimuksen työnjaosta talon sisällä
- lisää henkilön yrityksen CRM-järjestelmään kontaktoitavaksi X päivän kuluttua.

Myyjän kannattaa ottaa tavakseen meilata tai soittaa kaikille asiakkailleen henkilökohtaisesti säännöllisesti vähintään neljä kertaa vuodessa. Ajankohtaisia uutiskirjeitä kannattaa toki laittaa vähintään kerran kuukaudessa tai useamminkin, jos asiaa piisaa.

Asiakasta ei koskaan voi tavata liian usein.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.