tiistai 21. marraskuuta 2023

Älä pelkää puhelinta

Moni jättää vastaamatta tuntemattomiin numeroihin. Työpäivän aikana ei useinkaan haluta vastata kuin sellaisiin puheluihin, joiden soittajan tuntee varmuudella. Soittajahan on kuitenkin joku myyjä, joka haluaa tehdä hyvät kaupat.


Toiset taas vastaavat puheluihin aina, vaikka ovatkin paikassa tai hetkessä, jolloin puhuminen on oikeasti mahdotonta. Minun puheluihini on vastattu jopa synnytyssalissa, hammaslääkärin vastaanotolla ja hautajaisissa (no, ei sentään omissaan).

Eihän siihen puhelimeen ole mikään pakko vasta aina ja heti, jos ei pysty puhumaan. Aina voi soittaa takaisin päin ja myyjä kyllä yleensä soittaa uudestaan tai laittaa viestin.

Kun pitää selvittää joku tärkeä työasia, niin nykyään sen selvittely alkaa usein viestillä tai meilillä. Siitä seuraa toisinaan viestipingis, kun asiaa selvitellään kysymys kerrallaan.

Puhelin on enää harvalle se ensimmäinen vaihtoehto. Näin siitäkin huolimatta, että se on nopein ja siinä mahdolliset lisäkysymykset on mahdollista esittää heti. Usein asia ratkeaakin yhdellä puhelulla.

Meille "dinosauruksille" puhelin on kuitenkin usein se ensimmäinen vaihtoehto. Olemme tottuneet soittamaan, kun asia vaatii välitöntä selvitystä. Myyntihommissa puhelinta ei kannata pelätä, sillä puhelimella hommat etenevät. Vaikka "kukaan ei enää nykyään vastaa puhelimeen", niin edelleenkin se vaan toimii myynnissä. Ei toki ainoana kanavana, mutta muita täydentävänä ja edelleen tärkeänä - vähän toimialasta toki riippuen. Vai ajatteliko juuri, että "ei toimi meillä"?

Puhelin on edelleen ihan soiva kapine työasioiden hoitoon. Älä pelkää puhelinta. Se on vain työkalu. Et ole sen alainen tai sille mitään velkaa. Älä anna siis sen hallita ajankäyttöäsi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.