torstai 9. marraskuuta 2023

"Perehdyttäminen on jotain hooärrän turhaa höpinää!"

Näin totesi eräs myyntijohtaja, kun kysyin miten hän myyjänsä perehdyttää. Hän kertoi palkkaavansa vain osaavia myyjiä, joita ei tarvitse perehdyttää. Heidät kun voi laittaa heti kentälle palkkasa tienaamaan.

En ole asiasta aivan samaa mieltä, joten kävimme mielenkiitoisen keskustelun aiheesta: "Riittävä perehdyttäminen".

Millainen on riittävä perehdyttäminen?

✔ Se antaa työntekijälle hyvät perusvalmiudet työssä onnistumiseen.
✔ Siinä voidaan riittävästi huomioida valitun henkilön omakohtaiset tarpeet.
✔ Kokenuttakaan henkilöä ei pidä jättää perehdyttämättä ja aloittelija vaatii hyvin paljon enemmän perehdytystä.
✔Perehdytys vaatii aikaa ja vastuuhenkilön. Varmista, että uudella työntekijällä on aina joku, jolta hän voi tarvittaessa kysyä apua.
✔ Perehdytys on hyvä jakaa osiin, jotta voidaan varmistua, että henkilö on omaksunut aikaisemmin opitut asiat.
✔ Perehdytys vaatii myös perehdyttäjän aikaa, joten huomio tämän vaikutus hänen työtehtäviinsä (provisiopalkkainen myyjä perehdyttäjänä on haasteellinen yhtälö).

Kyseisen myyntijohtajan kanssa sain pienen osavoiton, koska hän lupasi jatkossa varata jokaiselle rekrytoimalleen myyjälle aikaansa perehdyttämiseen.

Rekrytointi on aina riski, mutta tätä riskiä voi merkittävästi pienentää laadukkaalla perehdytyksellä. Perehdytys kannattaakin ajatella sijoituksena työntekijän hyvinvointiin ja yrityksen menestykseen.

Perehdyttäminen ei siis ole turhaa höpinää, vaan sillä varmistetaan uuden työntekijän paras mahdollinen onnistuminen työssään. Perehdyttämättä jättäminen sen sijaan on pöhköä laiskuutta. Jos siihen ei ole aikaa ja halua, niin ei kannata edes rekrytoida.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.