Erään suuren perintätoimiston asiakasvastuullisena myyntimiehenä
työskennellessäni, asiakkaani kutsui minut luokseen palaveriin. Hän
pyysi minua ottamaan mukaani kaikki mahdolliset raportit sekä vuosiyhteenvedon laskutuksestamme
heidän yrityksensä laskuista. Arvasin siis, että kyseessä tulisi olemaan tiukka
hintapalaveri, jonka tavoitteena asiakkaallani olisi selkeästi hintojen
laskeminen.
Valmistauduin palaveriin tutustumalla etukäteen perintäjärjestelmämme tuottamiin raportteihin sekä selvitin laskutuksemme perusteita tutustumalla kaikkiin suurempiin laskuihin. Selvittämällä perusteet näihin suurempien laskuihin perintäjärjestelmästämme, sain selkeän käsityksen mistä ne johtuivat ja miten niiden määrää voitaisiin jatkossa pienentää. Samalla minulle selvisi myös muutama oleellinen seikka, jolla asiakkaamme luottotappioita pystyttäisiin jatkossa vähentämään oleellisesti ja yrityksen perinnän kustannuksia pienentämään sekä omien perintätoimien toimintatapoja tehostamaan.
Asiakaspalaveriin mennessäni olin siis hyvin valmistautunut ja sainkin lopulta vietyä palaverin asiakkaan luona läpi ilman, että hintaneuvotteluun edes jouduttiin. Lähtiessäni palaverista asiakkaani kiitteli minua hyvästä ja tuloksekkaasta palaverista, joka oli tuonut hänen yritykselleen monta uutta, toimintaa tehostavaa, ratkaisua sekä kustannussäästöjä ja selkeän parannuksen yrityksen omiin toimintatapoihin.
Valmistauduin palaveriin tutustumalla etukäteen perintäjärjestelmämme tuottamiin raportteihin sekä selvitin laskutuksemme perusteita tutustumalla kaikkiin suurempiin laskuihin. Selvittämällä perusteet näihin suurempien laskuihin perintäjärjestelmästämme, sain selkeän käsityksen mistä ne johtuivat ja miten niiden määrää voitaisiin jatkossa pienentää. Samalla minulle selvisi myös muutama oleellinen seikka, jolla asiakkaamme luottotappioita pystyttäisiin jatkossa vähentämään oleellisesti ja yrityksen perinnän kustannuksia pienentämään sekä omien perintätoimien toimintatapoja tehostamaan.
Asiakaspalaveriin mennessäni olin siis hyvin valmistautunut ja sainkin lopulta vietyä palaverin asiakkaan luona läpi ilman, että hintaneuvotteluun edes jouduttiin. Lähtiessäni palaverista asiakkaani kiitteli minua hyvästä ja tuloksekkaasta palaverista, joka oli tuonut hänen yritykselleen monta uutta, toimintaa tehostavaa, ratkaisua sekä kustannussäästöjä ja selkeän parannuksen yrityksen omiin toimintatapoihin.
Ratkaisumyynti on kuin palapelin kokoamista |
Palaverista ulos tullessani minulla oli mukanani tuore sopimus
kahden muun lisäpalvelumme käyttöönotosta asiakkaani yrityksessä. Hintapalaverista
olikin tullut uusien palveluiden menestyksellinen esittely ja kaupat. Olimme
yhdessä asiakkaamme kanssa löytäneet parhaat ratkaisut palveluistamme yrityksen
ongelmiin. Kaikki palvelumme palat loksahtivat sujuvasti paikoilleen asiakas
yritykseni omiin prosesseihin tehostaen yrityksen toimintaa ja vähentäen sen omaa
työmäärää.
Kun pääsin takaisin omalle autolleni asiakasyrityksen parkkipaikalla, minut valtasi aivan mahtava myyntieuforinen onnistumisen tunne. Se purkautui villeinä riemunkiljahduksina – juuri tämän vuoksi myynti on aivan mahtava laji.
Tästä syystä haluan edelleenkin tehdä myyntityötä.
Myyntyö antaa onnistuessaan mahtavan tunteen, eikä se huonoimmillaankaan ole koskaan tylsää puurtamista. Jokainen päivä on erilainen mahdollisuus onnistua ja tehdä asioita entistä paremmin.
Kun pääsin takaisin omalle autolleni asiakasyrityksen parkkipaikalla, minut valtasi aivan mahtava myyntieuforinen onnistumisen tunne. Se purkautui villeinä riemunkiljahduksina – juuri tämän vuoksi myynti on aivan mahtava laji.
Tästä syystä haluan edelleenkin tehdä myyntityötä.
Myyntyö antaa onnistuessaan mahtavan tunteen, eikä se huonoimmillaankaan ole koskaan tylsää puurtamista. Jokainen päivä on erilainen mahdollisuus onnistua ja tehdä asioita entistä paremmin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.