tiistai 25. elokuuta 2015

Palkatonta työtä



Myyjältä halutaan aina tuloksia. Toisissa yrityksissä hyvistä tuloksista ollaan valmiita myös maksamaan hyvin. Aina näin ei kuitenkaan ole

Usein yrityksissä palkataan myyjiä pelkällä provisiopalkalla, joille ei makseta edes kulukorvauksia. Näin uraansa aloitteleva myyntimies tekee paljon työtä, josta hän ei saa edes omia kulujaan korvattua ellei myyntiä tule riittävästi – eikä sitä monikaan yleensä heti onnistu tekemään. Tämä asia jää yleensä kuitenkin myyjän rekrytointitilanteessa kertomatta. Usein kerrotaan vain yrityksen menestystarinoita eikä myyntityön todellista arkea.

Moni yritys ulkoistaa myyntinsä yrittäjäpohjalla toimivalle myyjälle. Näin yritys ulkoistaa kätevästi samalla osan omasta yrittämisen riskistään myyjälle. Yrityksen oma riski on olematon, mutta myyjällä on omassa myyntityössään koko ajan onnistumisen pakko. Taloudellinen pakko ohjaa silloin myyjän toimimaan priorisoiden nopeiden ja helppojen kauppojen tekoon. Näin toimien kaikki hieman vaikeammat, vaikkakin mahdollisesti suuremmat, kaupat jäävät odottamaan toteuttamistaan siihen hetkeen, kun parempaa ei ole tarjolla. Jos sellaista hetkeä ei tule, nuo kaupat odottavat tekijäänsä vielä pitkään.

Usein provisiopalkalla tai yrittäjänä työskentelevältä myyjältä edellytetään myös muita tehtäviä kuin myyntiä. Jokseenkin kaikki yritykset edellyttävät myyjiltään säännöllistä raportointia tekemisistä sekä toisinaan myös kilpailijoiden tekemisistä. Kaikki tämä on myyjälle palkatonta työtä ja pois hänen myynti- tai vapaa-ajastaan.

Monesti vanhemman ja kokeneemman edustajan oletetaan kouluttavan uudet myyjät tai markkinointi-ihmiset oman työnsä ohessa ja tekevän siis ilmaista työtä. Mukana kulkeva uusi työntekijä saa varmasti paljon oppia kokeneemmalta kollegalta, mutta vie samalla tehokasta myyntiaikaa ja asiakastilanteissa saattaa häiritä ja vaikeuttaa ostajan päätöksentekoa. 


Provisiopalkalla toimivalla myyjällä ei mielestäni pitäisi olla velvollisuutta kouluttaa uusia työntekijöitä tai tehdä muita palkattomia lisätöitä, sillä hänen pitää saada keskittyä myyntiin. Hänelle pitää myös luoda parhaat edellytykset, jotta hän voi keskittyä siihen mitä parhaiten osaa eli myyntiin. Tämä on yrityksen johdon ja varsinkin myynnin johdon tehtävä. 

Mistä löytyvät parhaat uudet asiakkaat? Mitä nykyisille asiakkaille voi myydä lisää? Kuinka myyjä onnistuu paremmin vastaamaan ostajan tarpeisiin? Onko tuote tai palvelu kaikin puolin kunnossa? Miten sitä voidaan kehittää? 


DJ-auto aloitti Taiteidenyön Stoan pihalla
Auttakaa siis myyjää myymään enemmän ja antakaa hänen keskittyä tekemään enemmän ja kannattavampaa kauppaa.  

Palkatonta työtä ei pitäisi kenelläkään teettää, vaan sen tekeminen tulisi aina olla vapaaehtoista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.