tiistai 25. marraskuuta 2014

Elämäni ensimmäinen myyntikokous

Tämä tapahtui vuonna 1983, kun olin juuri aloittanut ensimmäisessä päivittäistavarakaupan myyntiedustajan tehtävässä. Edessä oli elämäni ensimmäinen myyntikokous perinteikkäässä reppurihotellissa Tallukassa; Vääksyssä.

Matka oli sovittu niin, että otan matkani varrelta Mäntsälästä mukaan vanhemman kollegani, Kaitsun ja ajamme uudella työsuhde Saabillani yhdessä Vääksyyn.
Odottelin ajoissa ja hieman hermostuneena treffipaikallamme Mäntsälässä huoltoasemalla työkaverini saapumista. Mietin minkälainen mies mukaani on tulossa, kun en ollut häntä vielä tavannut.

Viereeni pysähtyi uuden karhea Nissan Bluebird ja sieltä asteli kookas mies minua kohti käsi ojossa. "Morjensta, mä oon Kaitsu".

Kaitsu heitti matkalaukkunsa takapenkille. Etupenkille istuessaan hän korkkasi heti Koskenkorvapullon, otti siitä pitkän ja nautinnollisen huikan ja sanoi: "Ajapa nyt, että ehdit sinäkin ottamaan. Mä ajan sitten paluumatkan takaisin päin".

Lopulta saavuimme Tallukkaan ja huoneeseen päästyämme Kaitsu teki heti minullekin paukun, jonka ottamista hieman epäröin, olihan kokous vielä edessä. Ajattelin kuitenkin, että yhden voin toki minäkin Kaitsun seuraksi ottaa.

Juuri kun olen ottamassa ensimmäistä huikkaa lasistani, ovi aukenee ja sisään astuu yrityksemme toimitusjohtaja (jota en ollut vielä tavannut). Hän katsoo minua ja hyvässä nousuhumalassa olevaa Kaitsua, kättelee minut sanoen: "Moikka, mä oon Henry" ja kävelee suoraan baarikaapillemme kaataen sieltä paukun myös itselleen.

Näin saatiin siis myyntikokous hyvään alkuun ja aika myöhään pikkutunneille myös "kokoustettiin".

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Kaitsu puhalsi kokousta seuraavana iltapäivänä klo 14 jälkeen alkometriin vielä 2,25 lukeman eli jouduin ajamaan myös paluumatkan Mäntsälään asti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.