Saavuimme Turkuun hyvissä ajoin ja asiakasyrityksen edessä ehdimme vielä autossa kertaamaan tärkeimpiä faktoja myyntikäyntiä varten:
- Mikä on yrityksen toimiala?
- Tiedämmekö jotain ajankohtaista ko. toimialalta?
- Onko meillä juuri tälle asiakkaalle tärkeä referenssi, jota voimme käyttää?
- Mitä tiedämme henkilöstä, jota menemme tapaamaan?
- Mitä meillä on tavoitteena myydä hänelle tänään?
- Mikä on käynnin varatavoite, jos ensimmäinen ei toteudu?
- Onko meillä "kaniinia" hatusta vedettäväksi?
Nyt siis asiakkaan luo.
Heti aluksi paljastui, että nyt olikin kyseessä eräs haastavimmista asiakaskäynneistäni: asiakas ei missään vaiheessa katsonut meihin päin, vaan tuijotti ulos ikkunasta. Ainoa mitä hän sanoi oli "Joo, mä tiedän." Tätä hän hoki useaan kertaan, mutta muuta hän ei koko aikana sanonut. Koko myyntipuheeni sain myös esittää asiakkaan oikealle korvalle - ilman ainuttakaan katsekontaktia häneen.
Masentuneina (ja ilman kauppaa) ulos tullessamme katsoimme toisiamme firman ulko-oven portailla ja sanoimme yhteen ääneen "Joo, mä tiedän."
Tämä käynti ei unohtunut ihan hetkeen, vaan palasi usein mieleen - ihan opetusmielessä, miten hankalaa myynti voikin joskus olla tai miten joku asiakas voikin olla vaikea.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.