torstai 5. helmikuuta 2015

Joku muu hoitaa



Monissa yrityksissä olen törmännyt ihmisten asenteeseen, että joku muu hoitaa. Tästä asenteesta löytyy lukuisia esimerkkejä, jotka ovat tyypillisiä lähes jokaisessa yrityksessä.

Tällaisia ovat mm. seuraavat tilanteet:

- yrityksen keittiössä likaiset astiat jätetään lojumaan tiskialtaaseen – joku muu hoitaa ne sieltä astianpesukoneeseen.
- käytävälle putoaa roska tai kahvia – joku muu siivoaa kyllä jäljet.
- palaverin päättyessä neukkariin jäävät likaiset kahvikupit, servettejä tai muuta paperia, murusia pöydälle yms. – joku muu siivoaa kyllä neukkarin.
- tavarantoimittaja tuo lavan kopiopaperia tai muutamia laatikoita ja ne jäävät aulaan odottamaan paikalleen laittamista – joku muu kantaa laatikot oikeille paikoilleen.
- yrityksen aulassa, käytävällä tai neukkarissa on monta palanutta lamppua tai välkkyviä loisteputkia – joku muu vaihtaa lamput uusiin.

Missä on se joku muu, joka nämä kaikki ja monta muuta asiaa hoitaa? 
Oikea vastaus on myyjä

Myyjän tulee huolehtia siitä, että yrityksen tilat ovat aina valmiina vastaanottamaan asiakkaan. Myyjän ei tarvitse välttämättä itse siivota, kantaa laatikoita tai vaihtaa lamppuja, mutta hänen tehtävänsä on huolehtia, että asiat tulevat hoidettua mahdollisimman nopeasti. Koskaan ei voi tietää, koska asiakas marssii ovesta sisään.

Myyjän kannattaa aina yrityksen tiloissa liikkuessaan miettiä; miltä yrityksemme tilat näyttävät sellaisesta henkilöstä, joka tulee sinne ensimmäistä kertaa. Minkälaisen ensivaikutuksen tämä henkilö yrityksestämme saa?

Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran!

Asia koskee yrityksen koko henkilöstöä ja heidän käytöstään laajemminkin:
- kuinka yrityksessä puhutaan (äänekäs kiroilu ja asiattomat kommentit eivät anna hyvää kuvaa)
- minkälaista materiaalia työpisteissä on näkyvillä (ei pornokuvia tai tyttökalentereita)
- miten henkilökunta pukeutuu (myyntimies ei voi olla shortseissa ja lipokkaat jalassa)
- toisten asiakkaiden tietoja tai muuta luottamuksellista materiaalia ei saa olla toisten asiakkaiden nähtävillä (muuten asiakas miettii, että myös hänen materiaalinsa on kaikkien nähtävillä)
- kotieläinten paikka ei ole työpaikalla (asiakas voi olla allerginen tai pelkää eläimiä)

Myyjän kannattaakin aina olla aktiivisesti huolehtimassa asiakkaan ensivaikutelman luomisesta. Kysehän saattaa olla juuri omasta tärkeästä asiakkaasta ja vuosisadan kaupasta.

Muista: 
Se joku muu ei ole meillä töissä – itse pitää tehdä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.