Monissa
yrityksissä olen törmännyt ihmisten asenteeseen, että joku muu hoitaa. Tästä asenteesta
löytyy lukuisia esimerkkejä, jotka ovat tyypillisiä lähes jokaisessa
yrityksessä.
Tällaisia
ovat mm. seuraavat tilanteet:
- yrityksen
keittiössä likaiset astiat jätetään lojumaan tiskialtaaseen – joku muu hoitaa
ne sieltä astianpesukoneeseen.
- käytävälle
putoaa roska tai kahvia – joku muu siivoaa kyllä jäljet.
- palaverin
päättyessä neukkariin jäävät likaiset kahvikupit, servettejä tai muuta paperia,
murusia pöydälle yms. – joku muu siivoaa kyllä neukkarin.
-
tavarantoimittaja tuo lavan kopiopaperia tai muutamia laatikoita ja ne jäävät
aulaan odottamaan paikalleen laittamista – joku muu kantaa laatikot oikeille
paikoilleen.
- yrityksen
aulassa, käytävällä tai neukkarissa on monta palanutta lamppua tai välkkyviä
loisteputkia – joku muu vaihtaa lamput uusiin.
Missä on se
joku muu, joka nämä kaikki ja monta muuta asiaa hoitaa?
Oikea
vastaus on myyjä.
Myyjän tulee huolehtia siitä, että yrityksen tilat ovat aina
valmiina vastaanottamaan asiakkaan. Myyjän ei tarvitse välttämättä itse
siivota, kantaa laatikoita tai vaihtaa lamppuja, mutta hänen tehtävänsä on huolehtia,
että asiat tulevat hoidettua mahdollisimman nopeasti. Koskaan ei voi
tietää, koska asiakas marssii ovesta sisään.
Myyjän
kannattaa aina yrityksen tiloissa liikkuessaan miettiä; miltä yrityksemme tilat
näyttävät sellaisesta henkilöstä, joka tulee sinne ensimmäistä kertaa. Minkälaisen
ensivaikutuksen tämä henkilö yrityksestämme saa?
Ensivaikutelman
voi tehdä vain kerran!
Asia koskee yrityksen koko
henkilöstöä ja heidän käytöstään laajemminkin:
- kuinka
yrityksessä puhutaan (äänekäs kiroilu ja asiattomat kommentit eivät anna hyvää
kuvaa)
- minkälaista
materiaalia työpisteissä on näkyvillä (ei pornokuvia tai tyttökalentereita)
- miten
henkilökunta pukeutuu (myyntimies ei voi olla shortseissa ja lipokkaat jalassa)
- toisten
asiakkaiden tietoja tai muuta luottamuksellista materiaalia ei saa olla toisten
asiakkaiden nähtävillä (muuten asiakas miettii, että myös hänen materiaalinsa on kaikkien nähtävillä)
- kotieläinten
paikka ei ole työpaikalla (asiakas voi olla allerginen tai pelkää eläimiä)
Myyjän kannattaakin
aina olla aktiivisesti huolehtimassa asiakkaan ensivaikutelman luomisesta. Kysehän
saattaa olla juuri omasta tärkeästä asiakkaasta ja vuosisadan kaupasta.
Se joku muu ei ole meillä töissä – itse pitää tehdä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.