Headhunter
houkutteli minut kerran erääseen suureen suomalaiseen yritykseen myyntipäälliköksi. Myyntiryhmämme vastuulla olivat yrityksemme suurasiakkaat ja meille kaikille myyjille oli laadittu kolmetasoiset
vuositavoitteet seuraavasti:
1. taso – vuotuinen myynti markkoina
(elettiin vielä markka-aikaa)
2. taso – vuotuinen tapaamisten
määrä
3. taso – vuotuinen sopimusten määrä
Jos kaikki edellä
mainitut tasot ylittyisivät, saisi kyseinen myyjä merkittävän vuosibonuksen,
joka vastasi noin kuukausipalkan suuruista summaa.
Kävi
kuitenkin niin, että koko vuosi oli yrityksellemme huono ja vain kaksi
myyjää ylitti oman vuotuisen markkamääräisen tavoitteensa. Koko myyntiryhmämme
jäi niukasti omasta tavoitteestaan ja mm. oma esimieheni jäi huomattavan paljon
omasta henkilökohtaisesta myyntitavoitteestaan.
Itse olin
toinen noista oman euromääräisen tavoitteensa ylittäneistä, vaikka
henkilökohtainen myyntitavoitteeni olikin yrityksen toiseksi suurin (tavoitteeni
oli n. 70 milj. mk ja myyntini oli yli 72 milj.mk). Toinen tavoitteensa
ylittänyt myyntipäällikkö oli toisen myyntiryhmämme jäsen.
Olin
ylittänyt myös 2. tason tavoitteeni tapaamisten määrän reilusti, mutta sopimuksia
olin tehnyt hieman 3. tason tavoitettani vähemmän. Tämä johtui siitä, etten
kokenut kirjallisen sopimuksen tekemistä pienissä kaupoissa tarkoituksen
mukaiseksi, koska tein samaan aikaan saman ostajan kanssa satojen tuhansien
arvoisia sopimuksia.
Seuraavassa
kehityskeskustelussamme esimieheni ilmoittikin siis, että koska 3. tason
tavoitteeni ei täyttynyt, en tule saamaan bonusta. Esimieheni ei ilmeisestikään
halunnut puoltaa bonuksen maksamista minulle, vaikka olisikin sen voinut tehdä.
Varmasti tässä oli syynä se, että olin ryhmämme ainoana ylittänyt budjettini ja
olin kuitenkin tehtävässäni noviisi verrattuna muihin ryhmän jäseniin, jotka
olivat olleet tehtävissään jo useita vuosia.
En kokenut tätä
esimieheni päätöstä kovin oikeudenmukaiseksi, koska olisin halutessani voinut helposti
tehdä nuo puuttuvat sopimukset. En vain ollut kokenut niiden tekemistä
tarkoituksenmukaiseksi, koska tuo sopimuspaperi ei olisi muuttanut mitään –
kaupathan olivat toteutuneet ilman sopimuspapereitakin.
Olen itse
tottunut luottamaan minulle annettuihin lupauksiin ja pitämään itse antamani
lupaukset. Kaupan käynnissähän lupauksen voi rikkoa vain kerran – toista mahdollisuutta
ei yleensä tule, koska yhteistyö katkeaa rikottuun lupaukseen. Tällaiseen ei
hyvälläkään kauppamiehellä ole varaa näin pienessä maassa ja markkinoilla, joissa sana kulkee.
Pian tämän bonusepisodin
jälkeen tehtiin yrityksessämme mittava organisaatiouudistus. Koska itse koin tulleeni väärin
kohdelluksi, katsoin tässä yhteydessä parhaaksi tarttua minulle erään toisen
headhunterin tarjoamaan työtilaisuuteen suuren suomalaisen pörssiyhtiön
myyntiryhmän vetäjäksi. Mutta tämä onkin sitten jo oman tarinansa arvoinen juttu (kts.Myyntiryhmän vetäjänä).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.