Mielestäni myyntimiehen
pitää työssään näyttää aina asialliselta ja siistiltä. Tästä kirjoitin
jo aikaisemmassa tarinassani (kts. miltä näyttää myyntimies).
Perussiisti olemus kuuluu mielestäni itsestään selvyytenä myyntityöhön, sillä se on asiakkaan huomioimista ja kohteliaisuutta asiakasta kohtaan. Se on myös tapa osoittaa arvostusta asiakasta kohtaan – asiakastapaaminen on myyjälle aina tärkeä hetki.
Itselleni, kuten varmasti monelle muullekin miehelle, vaateostoksilla käynti on kuitenkin ainakin jossain määrin vastenmielistä puuhaa. Viimeistään siinä vaiheessa, kun vaatteita pitää sovittaa, iskee harmistus koko hommaan. Harva mies pitää vaatteiden sovittelusta, joten siksi onkin hienoa, jos oikea ja tarvittava asiantuntemus löytyy vaatemyymälästä.
Itselläni oli vuosia tapana mennä Itäkeskuksen Halosen myymälään aina kun tarvitsin itselleni uudet housut tai irtotakin. Näin tein siitä syystä, että siellä oli miesten osastolla myyjänä Hilkka, joka oli alansa ammattilainen vailla vertaa. En koskaan halunnut asioida muiden myyjien kuin Hilkan kanssa, koska hänen ammattitaitonsa oli tehnyt minuun vaikutuksen jo useita kertoja.
Aina Halosen miestenosastolle saavuttuani kerroin Hilkalle toiveeni ja hän löysi myymälän laajasta valikoimasta pikaisesti sopivimman, jota minun ei tarvinnut sovittaa kuin yhden ainoan kerran. Sopiva vaate löytyi siis aina kertasovituksella. Hyvänä myyjänä Hilkka osasi myös usein tarjota jotain muuta uuteen ostokseeni sopivaa: paitaa, solmiota, vyötä tms. Toisinaan hän sai näin lisäkauppaa tuotteista, jotka muuten olisivat jääneet minulta ostamatta.
Nyt olen ollut jo muutamat vuodet lievästi neuvottomana: Hilkka on ilmeisesti jäänyt eläkkeelle, eikä hän ole enää auttamassa minua vaateostoksieni kanssa. Onneksi on kuitenkin vielä muutamia muita vaateliikkeitä, joissa palvelu ja osaaminen ovat oikealla tasolla.
Kaikki eivät halua ostaa vaatteitaan verkkokaupasta, vaan haluavat edelleen palvelua. On todella harmi, jos tällainen hyvä asiakaspalvelu vaatekaupoista on katoamassa. Minä ainakin jään sitä kaipaamaan, jos verkkokauppa syö vaateliikkeiden kannattavuutta.
Kannatetaan siis näitä edelleen palvelevia vaatemyymälöitä ja ostetaan vaatteemme niistä, eikä verkkokaupoista. Näin saamme hyvää palvelua vaateostoksillamme vielä vuosienkin päästä. Hyviä ja osaavia myyjiä tarvitaan aina.
Perussiisti olemus kuuluu mielestäni itsestään selvyytenä myyntityöhön, sillä se on asiakkaan huomioimista ja kohteliaisuutta asiakasta kohtaan. Se on myös tapa osoittaa arvostusta asiakasta kohtaan – asiakastapaaminen on myyjälle aina tärkeä hetki.
Itselleni, kuten varmasti monelle muullekin miehelle, vaateostoksilla käynti on kuitenkin ainakin jossain määrin vastenmielistä puuhaa. Viimeistään siinä vaiheessa, kun vaatteita pitää sovittaa, iskee harmistus koko hommaan. Harva mies pitää vaatteiden sovittelusta, joten siksi onkin hienoa, jos oikea ja tarvittava asiantuntemus löytyy vaatemyymälästä.
Itselläni oli vuosia tapana mennä Itäkeskuksen Halosen myymälään aina kun tarvitsin itselleni uudet housut tai irtotakin. Näin tein siitä syystä, että siellä oli miesten osastolla myyjänä Hilkka, joka oli alansa ammattilainen vailla vertaa. En koskaan halunnut asioida muiden myyjien kuin Hilkan kanssa, koska hänen ammattitaitonsa oli tehnyt minuun vaikutuksen jo useita kertoja.
Aina Halosen miestenosastolle saavuttuani kerroin Hilkalle toiveeni ja hän löysi myymälän laajasta valikoimasta pikaisesti sopivimman, jota minun ei tarvinnut sovittaa kuin yhden ainoan kerran. Sopiva vaate löytyi siis aina kertasovituksella. Hyvänä myyjänä Hilkka osasi myös usein tarjota jotain muuta uuteen ostokseeni sopivaa: paitaa, solmiota, vyötä tms. Toisinaan hän sai näin lisäkauppaa tuotteista, jotka muuten olisivat jääneet minulta ostamatta.
Nyt olen ollut jo muutamat vuodet lievästi neuvottomana: Hilkka on ilmeisesti jäänyt eläkkeelle, eikä hän ole enää auttamassa minua vaateostoksieni kanssa. Onneksi on kuitenkin vielä muutamia muita vaateliikkeitä, joissa palvelu ja osaaminen ovat oikealla tasolla.
Kaikki eivät halua ostaa vaatteitaan verkkokaupasta, vaan haluavat edelleen palvelua. On todella harmi, jos tällainen hyvä asiakaspalvelu vaatekaupoista on katoamassa. Minä ainakin jään sitä kaipaamaan, jos verkkokauppa syö vaateliikkeiden kannattavuutta.
Kannatetaan siis näitä edelleen palvelevia vaatemyymälöitä ja ostetaan vaatteemme niistä, eikä verkkokaupoista. Näin saamme hyvää palvelua vaateostoksillamme vielä vuosienkin päästä. Hyviä ja osaavia myyjiä tarvitaan aina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.