keskiviikko 11. helmikuuta 2015

Pohjoismainen myyntikokous

Työskennellessäni ruotsalaisessa yhtiössä myyntijohtajana oli meille kerran järjestetty pohjoismainen myyntikokous yrityksemme pääkonttorille Göteborgiin.

Lensin Göteborgiin edellisenä iltapäivänä ja astuessani siellä ulos lentoaseman ovesta oli vastassani erinomaisen kaunis ja aurinkoinen kevätpäivä. Ajoin lentoasemalta taksilla suoraan hotelliini, jonka yrityksemme myynnistä vastaava johtaja, Bengt, oli minulle varannut. Saapuessani hotellille, se yllätti minut prameudellaan: hotelli oli todella hieno neljän tähden hotelli. Tämä oli mielestäni aivan turhaa, vaan halvempikin yöpaikka olisi minulle välttänyt.

Saatuani huoneen, asettauduin taloksi purkamalla tavarat laukustani ja laittamalla ne paikoilleen. Vaihdoin ylleni mukavan ulkoiluasun ja lenkkitossut. Otin hotellin aulasta mukaani Göteborgin kartan ja lähdin kiertelemään jalkaisin keväistä Göteborgia ja nauttimaan näkemästäni. Kävelin ympäri keskustaa muutaman tunnin ja kiersin myös katsomassa muutaman korttelin päässä hotelliani sijaitsevaa yrityksemme pääkonttoria ulkoapäin.

Illaksi olin sopinut tapaavani Bengtin hotellimme aulassa ja menisimme hänen kanssaan yhdessä illalliselle hotellin ravintolaan. Palasin ajoissa takaisin hotellille, kävin kylvyssä ja vaihdoin päälleni puvun, valkoisen kauluspaidan ja solmion. Hyvissä ajoin ennen sovittua tapaamisaikaamme laskeuduin hissillä ala-aulaan, jossa Bengt jo yllätyksekseni odottikin minua.

Kohteliaat tervehdykset ja kuulumiset englanniksi vaihdettuamme (minä en suostu ruotsia puhumaan, vaikka sitä ymmärränkin), siirryimme suoraan hotellin ravintolaan. Bengt ilmoitti heti pöytään istuessamme, että hän maksaa koko lystin – kaikki menee firman piikkiin. Söimme siis kunnon pihvit ja nautimme kimpassa pullon hyvää punaviiniä. Jutustelimme niitä näitä, kaikkea muuta kuin asiaa, eikä Bengt maininnut seuraavan päivän ohjelmasta puolta sanaakaan.

Ruokailun jälkeen Bengt ehdotti, että voisimme siirtyä vielä hotellin aulabaariin ottamaan muutaman drinkin ja näin päätimme myös tehdä. Aulabaarissa istuessamme Bengt kertoi, että hänkin asui samassa hotellissa ja oli tykästynyt tähän kyseiseen hotelliin niin paljon, että yöpyi aina siellä Göteborgissa ollessaan. Hotellielämä ei ollut myöskään Bengtin mielestä mukavaa ja sitä lievittääkseen hän kumosi whiskyn toisensa jälkeen kurkkuunsa tilaten heti seuraavan.

Itse lähdin ajoissa nukkumaan, kun seuraavana aamuna oli ohjelman mukaan pohjoismaisen myyntikokouksen aloitus klo 10.00 yrityksemme pääkonttorilla. Bengt jäi vielä istumaan baaritiskille ilmaantuneiden ruotsalaisten seuraan.

Seuraavana aamuna kävin hotellin aamupalalla ja ihmettelin, kun en nähnyt Bengtiä aamupalalla. Lähdin siis kävelemään yrityksemme pääkonttorille ja olin paikalla hyvissä ajoin ennen palaverimme alkua. Ehdin tutustua suurimpaan osaan ruotsalaisista, norjalaisista ja tanskalaisista kollegoistani jo ennen tilaisuuden alkua. Tasan klo 10 yrityksemme toimitusjohtaja aloitti kokouksen ja kertoi, että Bengt ei ole vielä saapunut eli odottelemme häntä hieman. Jatkoimme siis jutustelua ja aika kului, eikä Bengtistä kuulunut mitään. Hän ilmestyi lopulta paikalle hieman yli tunnin myöhässä, väsyneen ja krapulaisen näköisenä.

Bengt valitteli myöhästymistään, mutta selitti joutuneensa selvittämään aamusta jonkun asiakkaamme ongelmaa. No, tätä selitystä en ainakaan minä uskonut. Bengtin oli tarkoitus pitää meille kaikille myyjille tilannekatsaus tämän vuoden myynnin tilasta maittain sekä myöhemmin iltapäivällä pitää yhteinen tilaisuus pohtia myynnin lisäämisen keinoja.

Bengt oli kuitenkin täysin valmistautumaton tämän päivän luentoonsa, joten se jäi yleiseksi höpinäksi, josta kukaan ei varmaankaan saanut yhtään mitään. Itseäni harmitti näin tuhlattu monen myyntihenkilön aika. Bengtin puheenvuoron jälkeen lähdimme koko pohjoismainen myyntiryhmä läheiseen ravintolaan syömään. Huomasin, että ruokailulla Bengtille maistui useampikin vahva olut.

Iltapäivän ryhmätyönä mietimme ensin pienissä ryhmissä keinoja myynnin lisäämiseksi ja sen jälkeen keskustelimme aiheesta kaikki yhdessä. Bengt oli tilaisuudessa aika vaisu, mutta onneksemme toimitusjohtajamme oli asiasta innoissaan ja otti tärkeän roolin tilaisuuden viemiseksi läpi onnistuneesti.

Itse jouduin lähtemään kesken palaverin taksilla lentokentälle jo klo 16.00 aikaan, koska paluulentoni Suomeen lähti tunnin sisällä. Lennolla oli välilasku sekä koneenvaihto Tukholmassa. Jouduin kuluttamaan lähes tunnin Tukholman lentokentällä ja siellä mietiskelin kulunutta päivää.

Myyntijohdon huono valmistautuminen oli vienyt koko tilaisuudelta mahdollisuuden onnistua. Nyt oli tuhlattu koko myyntiporukan kallista myyntiaikaa.
Harmitti, että olin tullut edes lähteneeksi tähän kokoukseen.