Edeltäjältäni oli jäänyt vähän ajettu työsuhdeauto, josta tuli siis nyt minun ensimmäinen työsuhdeautoni. Auto oli tummanruskea kaksiovinen Saab 99 GL sedan 2,0 litraisella bensakoneella. Ei mikään kaunotar, mutta silloisen mittapuun mukaan auto oli kova kulkemaan ja esim. lähes kaikki poliisiautot olivat Saabeja – ja siviilipoliisiautot vielä samanvärisiä ruskeita, mutta neliovisia.
Mikään bensapihi ei Saab ollut, mutta eihän sillä
ollut suurta merkitystä työsuhdeautoilijalle. Tosin yrityksen talouspäällikkö
ihmetteli joskus kokouksessamme ääneen, kuinka oli mahdollista, että työsuhdeautoissamme
bensankulutus kasvoi aina kesällä, vaikka kaiken järjen kulutus olisi pitänyt
laskea kesällä.
No, selityshän tähän oli tietty se, että monet kollegani pitivät aina takakontissa mukana metallista jerrykannua, johon joka tankkauksella (eli vähintään kerran viikossa) lirutettiin yksi litra bensaa ns. omaan käyttöön: ruohonleikkuriin, perämoottoriin, moottoripyörään tai -sahaan yms. Itse en tätä viitsinyt tehdä, mutta eihän minulla toisaalta ollutkaan mitään näistä edellä mainituista, eikä siten tarvettakaan keplotteluun.
Työsuhdeautojen tankkausta ja pesua varten oli
meillä jokaisella myyntimiehellä oma henkilökohtainen Shell –huoltoasemaketjun luottokortti.
Muutamat kollegani olivat ottaneet tavaksi ostaa joka tankkauksen yhteydessä
kuka mitäkin. Moni osti iltapäivälehden tai makeisia. Tähän kuitenkin yrityksemme
johto puuttui, koska tällainen toiminta voidaan laskea verotettavaksi luontaiseduksi.
Eräs reppurikollegani meni huijauksessaan mielestäni vähän liiankin pitkälle. Hän osti tutulta huoltoaseman omistajalta renkaat omaan yksityiskäytössä olevaan autoonsa ja maksoi ne viikoittain yksi kerrallaan yrityksemme luottokortilla. Kuittiin merkittiin aina tankkaus. Muistaakseni tämä kaveri ei jäänyt petoksestaan koskaan edes kiinni, mutta hän vaihtoi kyllä työnantajaa aika pian tuon jälkeen.
Työsuhdeautoni palveli minua moitteetta, vaikka saikin minulta
melkoisen kovaa kyytiä. Eräs aluepäällikkömme
ilmoitti yhden päivän mukanani oltuaan, että hän ei enää ikinä tule minun
kyytiini. Tämä oli toisaalta ollut minun tarkoituksenikin. Olin ajanut koko
päivän hieman tavallistakin lujempaa, koska olin aamulla huomannut aluepäällikkömme
pelkäävän kyydissäni enkä halunnut häntä kovin usein kyyditä.
Helmikuussa -84 kuskasin Saabillani myöhään illalla, raskaana olevan vaimoni, kovassa
pakkasessa Helsingin Kätilöopiston sairaalaan ja muutaman päivän päästä hain hänet sieltä takaisin kotiin yhdessä esikoiseni (=poikavauva) kanssa. Saabini tuli vaihtoikään syksyllä 1984, mutta se on jo toisen tarinan arvoinen juttu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.