Eräänä talvena olin lähdössä ajamaan kotia koti
Rovaniemeltä. Pakkasta oli yli 30 astetta, kun ajoin ulos hotelli Vaakunan
lämpimästä parkkihallista. Säädin Opel Omegani lämmityslaitteen puhaltamaan mahdollisimman
lämmintä ilmaa tuulilasille, jotta se ei huurtuisi. Ehdin ajaa vain muutaman
kilometrin, kunnes tuulilasi paukahti kovalla pamauksella halki koko auton
leveydeltä, mutta onneksi aivan tuulilasin alareunasta.
Muutaman kymmenen kilometrin päässä tie oli poikki:
tukkirekka oli kaatunut tielle poikittain ja yhdistelmä sekä tielle levinneet
tukit tukkivat koko ajoväylän. Poliisi oli paikalla ohjaamassa liikennettä turmapaikan
ohi lumisen metsäautotien kautta. Ajoin paksussa lumessa toisen auton perässä
kokoajan miettien, että jos edellä ajava pysähtyy, jäämme kumpikin kiinni
umpihankeen. Emme kuitenkaan jääneet kiinni, vaan pääsimme onnellisesti takasin
auratulle tielle. Sen verran kiertotie oli ollut Omegalleni haasteellinen, että
pitkä ajomatka umpihangessa oli vaurioittanut kuumana hehkuvaa katalysaattoria ja
se alkoi pitää helisevää ääntä aina auton käydessä tyhjäkäynnillä. Kaikki
kuitenkin toimi, joten en osannut äänestä huolestua.
Katalysaattorin jatkuvasta helinästä tyhjäkäynnillä seurasi kuitenkin isoja
ongelmia muutamia kuukausia myöhemmin. Olin ajamassa Kuopiosta kohti Helsinkiä ja
Varkauden kohdalla Omegani sammui 100 km vauhdissa kerralla, eikä enää käynnitynyt. Annoin auton rullata
vapaalla läheiselle bussipysäkille, joka sijaitsi onnekkaasti juuri
huoltoaseman kohdalla. Marssin suoraan huoltoaseman huoltohallin puolelle
kysymään, josko he voisivat auttaa minua. Huoltamon kaveri katsoi kelloaan ja
sanoi: ”Työaika loppui jo kymmenen minuuttia sitten, mutta kyllä mä voin Sun
autoas vielä vilkaista.”
Työnsimme yhdessä Omegan bussipysäkiltä huoltohalliin
ja hallinosturin päälle. Huoltoaseman kaveri irrotti katalysaattorin ja totesi
sen olevan aivan tukossa. Katalysaattorin kennot olivat pikkuhiljaa reunoistaan
murentuneet ja lopulta sisus kääntyi poikittain putkeen estäen siten pakokaasujen
poistumisen. Näin moottori sammui. Ensiapuna huoltoaseman kaveri tarjoili
katalysaattorille metalliputkea, jolla hakkaamalla hän poisti katalysaattorista
kaikki sisukset. Tyhjä katalysaattori paikoilleen ja taas Omega kävi. Tähän pikahuoltoon
oli kulunut aikaa vain kymmenisen minuuttia.
Kun kysyin, ”Paljonko olen velkaa näistä ylitöistä?”
Sanoi huoltoaseman kaveri: ”Heitä vähän kahvirahaa.” Laitoin kaverin
kouraan parikymppiä ja niin me molemmat olimme tyytyväisiä. Pääsin siis jatkamaan
kotimatkaa melko pikaisesti ja matka sujuikin ongelmitta aina Kehä III:lle asti.
Kaartaessani Lahdentien rampilta alas Kehä III:lle Omega
alkoi taas yskiä, muttei kuitenkaan kokonaan sammunut. Pääsin kuitenkin lopulta
kotiin asti ilman ylimääräisiä pysähdyksiä. Seuraava päivänä soittelin Opelin merkkikorjaamoja
läpi, saadakseni ajan sekä tiedustellakseni pakoputken ja katalysaattorin
hintaa. Vaihto olisi kyllä onnistunut, mutta hinta hirvitti: hintaa olisi
tullut yli 3500 mk.
Löysin lopulta Herttoniemestä Pakoputkipaja –nimisen
yrityksen (valitettavasti nyt jo lopettanut), joka vaihtoi pakoputken ja
katalysaattorin vain 1500 mk:n hinnalla. Tähän hintaan alle laitettiin
pikkujenkin (4,5l) katalysaattori sekä pakoputkisto. Asentaja kertoi vanhaa
putkistoa pois ottaessaan, että katalysaattorin palaset olivat ilmeisesti poistuessaan
tukkineet myös takana olevat äänenvaimentimet ja siksi meno oli välillä
takkuista. Vaihdettuaan alle uuden tehoputkiston, hän lupasi sen vaikuttavan
myös piristävästi auton menohaluihin.
Kun ensimmäisen kerran höräytin Omegani tulille, olin
varmasti muikea naamaltani:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.