Eräs tällainen jobbari (jääköön nimi tässä
yhteydessä mainitsematta) toi satunnaisesti maahan myös ns. jenkkiveneitä sekä
autoharvinaisuuksia ulkomailta. Tämä kyseinen autokauppias oli jostain
kummallisesta syystä päässyt yrityksemme sisällä ylimmän johtomme suosioon ja
häntä pidettiin yleisesti yhtenä yrityksemme parhaista asiakkaista. Kaikki tarvittava
rahoitettiin pikaisesti, tämän autokauppiaan kertomuksiin ja selityksiin aina
uskoen.”Tässä meillä on rehellinen autokauppias”, totesi toimitusjohtajammekin
meille kerran.
Yksi tälle hyvälle autokauppias asiakkaallemme rahoittamamme
vene jäi erityisesti mieleeni, koska se oli oikea muskeliveneiden kuningas. Todella
näyttävän näköinen, isokokoinen ja nopea vene, valtavat bensiinikäyttöiset moottorit
ja veneessä mukana kaikki mahdolliset lisävarusteet. Veneen rahoitushinta oli
tuolloin n. 3,6 milj. (mk) ja sen oli kyseisen autokauppiaan kertoman mukaan ainoa laatuaan
koko Pohjoismaissa. Tämän faktan tarkistaminen oli kuitenkin mahdotonta, koska
veneistä ei tuohon aikaan vielä pidetty mitään kattavaa venerekisteriä.
Facel Vega |
Omasta mielestäni tämä kyseinen Facel Vega oli melko kömpelön
näköinen ja rumakin, verrattuna esim. sen ajan amerikkalaisiin autoihin (mm. Cadillac,
Chevrolet, Buick tai DeSoto). Uskoin autolle kuitenkin ostajan löytyvän, mutta
kovin vaikeaksi se myöhemmin osoittautui. Auto päätyi lopulta rahoitusyhtiömme
realisointikeskukseen ja siellä sille yritettiin löytää uutta ostajaa Eurooppaa
ja Amerikkaa myöten.
Kului yli vuosi, ennen kuin eräs gibraltarilainen keräilijä lensi Suomeen ostamaan auton itselleen. Hänellä oli jo ennestään useita Facel Vegoja tallissaan, joten hän osasi myös heti kertoa, että kyseinen auto ei ollutkaan aivan täydellinen: siihen oli myöhemmin vaihdettu uudemman vuosimallin takavalot, kenties peräänajo kolarin seurauksena. Pitkän tinkimisen jälkeen kyseinen keräilijä maksoi autosta 150.000 mk eli auto oli lopulta rahoitusyhtiöllemme todella tappiollinen rahoituskohde. Jatkossa ns. erikoisautoja enää koskaan rahoitettu täydestä arvostaan, koska todellista arvoa ei kukaan voinut ennalta tietää.
Kului yli vuosi, ennen kuin eräs gibraltarilainen keräilijä lensi Suomeen ostamaan auton itselleen. Hänellä oli jo ennestään useita Facel Vegoja tallissaan, joten hän osasi myös heti kertoa, että kyseinen auto ei ollutkaan aivan täydellinen: siihen oli myöhemmin vaihdettu uudemman vuosimallin takavalot, kenties peräänajo kolarin seurauksena. Pitkän tinkimisen jälkeen kyseinen keräilijä maksoi autosta 150.000 mk eli auto oli lopulta rahoitusyhtiöllemme todella tappiollinen rahoituskohde. Jatkossa ns. erikoisautoja enää koskaan rahoitettu täydestä arvostaan, koska todellista arvoa ei kukaan voinut ennalta tietää.
Pankkiala eli vahvaa murrosta 90-luvun alussa markan devalvaation sekä pahan laman seurauksena. Pankin tytäryhtiöitä fuusioitiin ja toimintaoja keskitettiin. Oma työsuhteeni rahoitusyhtiössä olikin fuusion seurauksena päättymässä ja
minulle tarjottiin mahdollisuutta joko siirtyä pankin toisen rahoitusyhtiön
rahoituskonsultiksi tai vaihtoehtoisesti pankin osin omistamaan perintätoimistoon myymään yrityksen palveluja. Valinta oli helppo, koska laman kourissa olevassa Suomessa oli nähtävissä perintäalan tarjoamat paremmat työmahdollisuudet.
Lähdin siis perintätoimistoon myymään perintäpalveluita.
Ensimmäisen työviikkoni aikana perintätoimistossa eräs asiakkaamme
(entisen rahoitusyhtiöni kilpailija, toisen pankin rahoitusyhtiö) antoi meille perittäväksi
varastorahoitussopimuksen, jonka kohteena oli minulle hyvin tuttu ja
harvinainen muskelivene. Nyt kyseinen vene oli rahoitettu siis myös toisessa
rahoitusyhtiössä n. 1,6 milj. markan summalla. Otin siis puhelimen käteen ja soitin molempiin rahoitusyhtiöihin havaitsemastani ongelmasta: molemmat olivat
rahoittaneet saman veneen. Kysehän oli autokauppiaan puolelta selkeästä
petoksesta, josta kumpikin rahoitusyhtiö voisi haastaa tämän autokauppiaan rikosoikeudelliseen
vastuuseen.
Tätä ei kuitenkaan kumpikaan rahoitusyhtiö halunnut tehdä, vaan ne päättivät yhteisten palavereiden seurauksena jatkaa kyseisen kauppiaan rahoittamista, mutta jatkossa erityisen tarkalla seurannalla. Näin ne toimivat siksi, että lähettämällä kyseisen autokauppiaan tiilenpäitä laskemaan olisivat yhtiöt heti joutuneet kirjaamaan luottotappioiksi koko rahoittamansa veneen vielä avoinna olevan saatavan. Antamalla autokauppiaan jatkaa toimintaansa tiukassa valvonnassa velka sentään lyheni rahoitusyhtiöille päin koko ajan.
Tätä ei kuitenkaan kumpikaan rahoitusyhtiö halunnut tehdä, vaan ne päättivät yhteisten palavereiden seurauksena jatkaa kyseisen kauppiaan rahoittamista, mutta jatkossa erityisen tarkalla seurannalla. Näin ne toimivat siksi, että lähettämällä kyseisen autokauppiaan tiilenpäitä laskemaan olisivat yhtiöt heti joutuneet kirjaamaan luottotappioiksi koko rahoittamansa veneen vielä avoinna olevan saatavan. Antamalla autokauppiaan jatkaa toimintaansa tiukassa valvonnassa velka sentään lyheni rahoitusyhtiöille päin koko ajan.
Vuosia myöhemmin kuulin, että kyseinen
autojobbari oli lopettanut toimintansa ja saanut tuomion jostain muista
jutuista, mutta en enää jaksa muistaa mistä. Paha sai siis lopulta palkkansa, mutta rahoitusyhtiöt kärsivät lopulta kuitenkin ainakin jonkunlaiset luottotappiot.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.