Olen tehnyt kauppaa reppurina reilusti yli 30 vuotta. Moni asia on työssäni tänä aikana muuttunut. Ajattelin tehdä pienen vertailun, jotta nekin jotka eivät noita aikoja ole eläneet, ymmärtävät kuinka paljon kauppamatkustajan työ on aikojen kuluessa muuttunut. Vertaan siis reppurin työtä 80-luvun alussa ja nykypäivänä. Pyrin ottamaan mukaan kaikki myyntityön oleelliset osat, joten aloitetanpa siis vertailun:
Puhelinmyynti
80-luvulla puhelinmyyntiä tehtiin lankapuhelimilla ja
soittolistoina toimivat erilaiset luettelot, joista koottiin listoja
potentiaalisista asiakkaista. Mitään CRM-järjestelmiä ei luonnollisesti ollut,
kuin aivan suurimmissa lehtitaloissa yms. koska ne olivat tuolloin vielä järjettömän hintaisia ja konesalit veivät paljon tilaa.
Kaikki asiakastiedot kerättiin tuolloin yleensä myyjien omiin asiakaskortistoihin.
Nykyään on jo olemassa kohtuullisen edullisia CRM-ohjelmia, johon kaikki asiakasdata voidaan tallentaa. Kaikki puhelut voidaan nykyään hoitaa myös tietokoneen kautta – mahdollisesti jopa hyödyntäen automaattista soittorobottia, joka valitsee numeroita valmiin listan mukaan ja avaa linjan auettua myyjän näytölle suoraan vastaanottajan tiedot.
Asiakaskäyntien buukkaus
Nykyään on jo olemassa kohtuullisen edullisia CRM-ohjelmia, johon kaikki asiakasdata voidaan tallentaa. Kaikki puhelut voidaan nykyään hoitaa myös tietokoneen kautta – mahdollisesti jopa hyödyntäen automaattista soittorobottia, joka valitsee numeroita valmiin listan mukaan ja avaa linjan auettua myyjän näytölle suoraan vastaanottajan tiedot.
Asiakaskäyntien buukkaus
80-luvulla myyjä buukkasi asiakaskäyntinsä etukäteen
joko lankapuhelimella tai sopi siitä edellisellä käynnillään asiakkaan luona. Potentiaalisten
asiakkaiden etsintään käytettiin puhelinluetteloita tai erilaisia muita
luetteloja sekä ostettuja asiakasrekisterejä.
Nykyään myyjä voi sopia asiakaskäyntejä missä vaan kännykällään tai sähköpostilla. Monissa yrityksissä käytetään myös joko yrityksen omaan sisäistä asiakaskäyntien buukkaajaa tai tämä toiminto ostetaan ulkopuoliselta buukkauseen erikoistuneelta palveluntuottajalta. Nykyään potentiaalisia asiakkaita on helppo hakea netistä sekä erilaisten palveluntuottajien kautta, joiden palveluista saa helposti poimimalla kaiken tarvitsemansa tiedon muutamassa sekunnissa.
Myyntimiehen auto
Nykyään myyjä voi sopia asiakaskäyntejä missä vaan kännykällään tai sähköpostilla. Monissa yrityksissä käytetään myös joko yrityksen omaan sisäistä asiakaskäyntien buukkaajaa tai tämä toiminto ostetaan ulkopuoliselta buukkauseen erikoistuneelta palveluntuottajalta. Nykyään potentiaalisia asiakkaita on helppo hakea netistä sekä erilaisten palveluntuottajien kautta, joiden palveluista saa helposti poimimalla kaiken tarvitsemansa tiedon muutamassa sekunnissa.
Myyntimiehen auto
80-luvun alussa myyntimiehen auto oli vielä
tyypillisesti isolla moottorilla varustettu manuaalivaihteinen ja bensakäyttöinen
keskikokoinen tai suuri perheauto. Autossa oli sen ajan mukaiset lisävarusteet,
mutta esim. ilmastointi ja ABS-jarrut olivat vielä aika harvoissa autoissa.
Nykyään myyntimiehen auto on tyypillisesti dieselkäyttöinen keskikokoinen perheauto, jossa on paljon lisävarusteita jo vakiona mm. ilmastointi, vakionopeudensäädin, ABS-jarrut, luistonesto, käynnistyksenesto yms. Reppurin autosta löytyy tänä päivänä luonnollisesti matkapuhelin handsfree ominaisuuksin, navigaattori (löytyy myös älypyhelimesta) sekä monella reppurilla myös tietokone tai tabletti, jolla tilauksia voi syöttää suoraan netin kautta yrityksen tai keskusliikkeen järjestelmään.
Tarjoukset
Nykyään myyntimiehen auto on tyypillisesti dieselkäyttöinen keskikokoinen perheauto, jossa on paljon lisävarusteita jo vakiona mm. ilmastointi, vakionopeudensäädin, ABS-jarrut, luistonesto, käynnistyksenesto yms. Reppurin autosta löytyy tänä päivänä luonnollisesti matkapuhelin handsfree ominaisuuksin, navigaattori (löytyy myös älypyhelimesta) sekä monella reppurilla myös tietokone tai tabletti, jolla tilauksia voi syöttää suoraan netin kautta yrityksen tai keskusliikkeen järjestelmään.
Tarjoukset
80-luvun alussa tarjoukset tehtiin vielä
kirjoituskoneella ja myyntimies lähetti ne perinteisellä postilla tai kävi
henkilökohtaisesti viemässä ne asiakkaalle. Useissa yrityksissä tarjoukset kirjoitti
puhtaaksi myyntisihteeri, joka toi valmiin tarjouksen myyntimiehelle
allekirjoitettavaksi ja postitti tämän jälkeen tarjouksen asiakkaalle, lisäten
mukaan kaiken tuotetta tai palvelua koskevan painetun esittelymateriaalin.
Nykyään lähes jokainen myyntimies kirjoittaa tarjouksensa itse, käyttäen apunaan yrityksen tietoverkosta löytyviä valmiita tarjouspohjia tai täyttäen tarvittavat tiedot yrityksen sisäiseen tai ulkoiseen järjestelmään, josta tarjouksen voi tarvittaessa joko tulostaa tai lähettää sähköpostilla asiakkaalle. Vain pieni osa tarjouksista lähtee enää perinteisellä postilla.
Matkalla
Nykyään lähes jokainen myyntimies kirjoittaa tarjouksensa itse, käyttäen apunaan yrityksen tietoverkosta löytyviä valmiita tarjouspohjia tai täyttäen tarvittavat tiedot yrityksen sisäiseen tai ulkoiseen järjestelmään, josta tarjouksen voi tarvittaessa joko tulostaa tai lähettää sähköpostilla asiakkaalle. Vain pieni osa tarjouksista lähtee enää perinteisellä postilla.
Matkalla
80-luvulla oli myyntimiehen pakko kiertää asiakkaissa
usein varsin tiukan aikataulun mukaan ja yöpymisiä hotelleissa tuli paljon. Jos aikataulu sitten jostain syystä
mätti, oli reppurin piipahdettava joko puhelinkioskiin tai lennättimeen (näitähän
ei enää edes ole olemassa) ja soitettava asiakkaalle saapuvansa myöhässä. Kaikki
sovitut tapaamiset myyjä kirjasi omaan kalenteriinsa, joka oli hänen tärkein
työn rytmittäjänsä.
Nykyään reppuri voi työmatkansa aikana hoitaa monta asiaa älypuhelimellaan ja ilmoittaa myöhästymisestään vaikka ajaessaan. Kaikki tapaamisajat hän voi kirjata suoraan älypuhelimensa kalenteriin, joka tarvittaessa myös muistuttaa tapaamisesta. Asiakkaita myyntimies voi nykyään "tavata" myös videoneuvotteluissa tai -puheluissa ja tämä vähentääkin jonkun verran jo matkustamisen ja hotelliyöpymisten tarvetta.
Myyntikäynnillä
Nykyään reppuri voi työmatkansa aikana hoitaa monta asiaa älypuhelimellaan ja ilmoittaa myöhästymisestään vaikka ajaessaan. Kaikki tapaamisajat hän voi kirjata suoraan älypuhelimensa kalenteriin, joka tarvittaessa myös muistuttaa tapaamisesta. Asiakkaita myyntimies voi nykyään "tavata" myös videoneuvotteluissa tai -puheluissa ja tämä vähentääkin jonkun verran jo matkustamisen ja hotelliyöpymisten tarvetta.
Myyntikäynnillä
80-luvulla myyntimies esitteli tuotteensa tai
palvelunsa myyntipuheensa lisäksi joko esitteiden, kalvojen (ns. piirtoheittimellä) tai erilaisten plänäreiden
avulla. Plänäri oli esipainettu 3-osainen ja jäljentävä kampanjasuunnitelma
-lomake, johon myyntimies täytti myyntimäärät, alennukset yms. Kun asiakas
hyväksyi kaupan, hän allekirjoitti plänärin. Asiakkaalle jäi plänäristä alimmainen sivu
ja myyjä otti kaksi päälimmäistä mukaansa. Ensimmäinen sivu meni tavaran
toimittajalle ja keskimmäinen sivu oli reppurin arkistokappale.
Nykyään myyjä voi asiakaskäynneillä hyödyntää tietotekniikkaa näyttämällä älypuhelimeltaan tai tietokoneeltaan tuote- tai palveluesittelyjä, videoita yms. käyttäen samalla apunaan kaikkea muutakin internetistä löytyvää tietoa. Piirtoheittimiä ei taida enää monestakaan paikasta edes löytyä. Tilausvahvistuksen voi nykyään lähettää heti palaverin päätteeksi asiakkaan sähköpostiin.
Kauppasopimus
Nykyään myyjä voi asiakaskäynneillä hyödyntää tietotekniikkaa näyttämällä älypuhelimeltaan tai tietokoneeltaan tuote- tai palveluesittelyjä, videoita yms. käyttäen samalla apunaan kaikkea muutakin internetistä löytyvää tietoa. Piirtoheittimiä ei taida enää monestakaan paikasta edes löytyä. Tilausvahvistuksen voi nykyään lähettää heti palaverin päätteeksi asiakkaan sähköpostiin.
Kauppasopimus
80-luvulla reppuri teki tyypillisesti kauppaa, joka
perustui aina pääosin suulliseen sekä ”kättä päälle” -sopimukseen. Toisinaan
isot kaupat vahvistettiin vielä allekirjoittamalla kirjallinen sopimus.
Nykyään monet kaupat varmistetaan sähköpostilla eli asiakas vastaa tarjouspyyntöön hyväksyvänsä tarjouksen ja näin pätevä kauppa syntyy. Tänäkin päivänä on kuitenkin edelleen tärkeää, että myyjä tapaa asiakkaansa ja kättelee asiakkaansa kiittäen kaupasta.
Nykyään monet kaupat varmistetaan sähköpostilla eli asiakas vastaa tarjouspyyntöön hyväksyvänsä tarjouksen ja näin pätevä kauppa syntyy. Tänäkin päivänä on kuitenkin edelleen tärkeää, että myyjä tapaa asiakkaansa ja kättelee asiakkaansa kiittäen kaupasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki mitä näet ympärilläsi on joku myynyt - muista tämä, niin osaat paremmin arvostaa myyntiä.